sty 10

Zwiększenie skuteczności i wydajności hamulców przez wydajniejsze klocki hamulcowe

Wydajność seryjnych klocków hamulcowych

Seryjne samochody zastają wyposażone w optymalne hamulce do miejskiej spokojnej jazdy, niestety bardzo często podczas podróży poza miastem, lub wakacyjnych wyjazdów z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem, lub podczas dynamicznej jazdy miejskiej i autostradowej hamulce okazują się stanowczo za słabe. Potrzebujemy dłuższej drogi hamowania, użycia większej siły na pedał hamulca, seryjne klocki przy takim użytkowaniu są znacznie bardziej obciążone od założeń producenta, dochodzi do przegrzania okładzin ciernych klocków hamulcowych w efekcie zeszklony materiał cierny obniża drastycznie współczynnik tarcia osłabiając skuteczność hamulców. Uszkodzone termicznie klocki powodują zwiększenie temperatury pracy tarcz hamulcowych w efekcie dochodzi do przegrzania stopu tarcz, powierzchnia tarcz przybiera nieco ciemniejsze zabarwienie, które jest efektem obecności węglika żelaza (Fe3C), który nawet po zmianie uszkodzonych klocków obniża współczynnik tarcia doprowadzając powtórnie do uszkodzenia klocków, i w następstwie tarcz.

W ekstremalnych przypadkach znacznie obciążenie hamulców może powodować przegrzanie płynu hamulcowego i efekcie uszkodzenie pompy hamulcowej. Aby zwiększyć skuteczność hamulców wykorzystuję się najczęściej dwa rozwiązania; stosowanie klocków i tarcz performance, oraz montaż dedykowanych zestawów hamulcowych o większej średnicy.

  1. Semi metaliczne klocki hamulcowe

rodzaje klocków hamulcowych

Pierwszym krokiem do zwiększenia skuteczności hamulców jest wybór odpowiednich klocków semi metalicznych. Okładziny cierne z dodatkiem wtrąceń metalicznych najczęściej posiadają od 50 do 100%, większy zakres temperatury w porównaniu z seryjnie montowanymi klockami organicznymi, i co za tym idzie większą odporność na przegrzanie. Skuteczność hamowania najczęściej zależna jest od temperatury, im większa temperatura tym skuteczność hamulców wzrasta. Oznacza to że kiedy seryjnie montowane organiczne klocki przestają działać klocki hamulcowe semi metaliczne działają jeszcze lepiej, zabezpieczając układ przed przegrzaniem i w konsekwencji przed jego uszkodzeniem. Nowoczesne klocki hamulcowe pół metaliczne w procesie hamowania wykorzystują naniesienie cienkiej warstwy materiału ciernego na powierzchnię tarczy, podczas użycie hamulca dochodzi do zerwania tej warstwy dzięki zapobiegając nadmiernemu zużyciu tarcz hamulcowych. Semi metaliczne klocki można podzielić na dwie grupy w zależności zastosowania:

  • Do lekkich samochodów i mocy do 200km które zwiększą skuteczność o ok 15% i zakres temperatury o 50%, np. Ebc Green, Hawk HPS, Black Diamond fast road
  • Do ciężkich samochodów oraz dla kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy, oferują skuteczność większą o ok 30%, i ok dwukrotnie większy zakres temperatury, np. Ebc Yellow, Ferodo DS 2500, galfer FDT1055, Hawk HPS 5.0
  1. Tarcze hamulcowe performance

tarcze

Seryjnie montowane tarcze projektowane są do współpracy z seryjnymi klockami organicznymi, dlatego też przy klockach oferujących wysoką skuteczność hamowania oraz w ciężkich i mocnych samochodach okazują się niewystarczające, i ulegają uszkodzeniu. Tarcze hamulcowe Performance i sportowe są przystosowane do pracy w wyższych temperaturach, a stopy metali wykorzystywane do ich produkcji posiadają większą odporność termiczną, mechaniczną oraz wolniej się zużywają. Często w tarczach performance wykorzystuje się dodatkowe nacięcia i/lub nawiercenia które zwiększają chłodzenie, eliminują zjawisko fadingu i zabezpieczają klocki hamulcowe przed zeszkleniem i w efekcie uszkodzeniem materiału klocków. Niektórzy producenci tarcz hamulcowych przeznaczonych do sportu wyposażają tarcze w z system pilarów (DBA), łukowate użebrowanie (Brembo Sport) które zwiększają wydajność chłodzenia tarcz hamulcowych o nawet 40%.

  1. Większe hamulce

wieksze hamulce

Dedykowane zestawy o większej średnicy to najbardziej wydajna ale i najdroższa opcja zwiększenia skuteczności hamulców w skład których wchodzą tarcze hamulcowe o większej średnicy, klocki performance, oraz zaciski najczęściej wielotłoczkowe. Większa średnica tarcz hamulcowych przekłada się na większy moment hamujący i większą pojemność cieplną układu dzięki czemu już na starcie posiadamy znacznie wiesza skuteczność hamowania i znacznie mniejsze ryzyko przegrzania hamulców. Często w zestawach Big Brake stosuje się tarcze hamulcowe dwuczęściowe lub nawet pływające które mają za zadanie zmniejszenie masy samej tarczy hamulcowej i uzyskanie lepszych właściwości skrętnych oraz przyśpieszenia (przez zmniejszenie masy wirującej i nieresorowanej), a pływające połączenie dzwonu z rotorem gwarantuje rozproszenie naprężeń podczas zmiany temperatury chroniąc rot przed skrzywieniem nawet podczas pracy w ekstremalnych warunkach. Zwieńczeniem zestawów BBK są zaciski wielotłoczkowe które precyzyjnie i równomiernie rozkładają siłę nacisku klocków na tarczę hamulcową.

 

 

 Andrzej Zbyrowski

10-01-2016

 

sty 04

Olej Millers Nanodrive w samochodach z technologią „Start – Stop”

Oleje silnikowe Millers Nanodrive

Olej Millers Nanodrive w samochodach z start stop

TECHNOLOGIA „START-STOP”

JAKI BĘDZIE JEJ WPŁYW NA SILNIKI W DŁUŻSZYM OKRESIE UŻYTKOWANIA? Technologia „start-stop” staje się coraz bardziej pospolita w samochodach. Jest to system, który automatycznie wyłącza silnik, gdy tylko pojazd się zatrzyma(nawet na chwilę). Jeśli samochód jest wyposażony w manualną skrzynię biegów, silnik uruchamia się ponownie w momencie wciśnięcia pedału sprzęgła. Jeśli jest to samochód z automatyczną skrzynią biegów, silnik ponownie rozpoczyna pracę w momencie naciśnięcia pedału gazu. To bardzo prosta idea – dzięki wyłączaniu silnika wtedy, gdy nie jest potrzebny, oszczędzamy paliwo, oraz zmniejszamy emisję szkodliwych spalin do atmosfery. Jednak kierowcy często uznają tę technologię jako denerwującą i przeszkadzającą – aż do tego stopnia, że niektórzy z nich decydują się wyłączyć tę funkcję. Technologia „start-stop” jest bardzo przemyślana, wykorzystuje np. mocniejszy, szybszy w działaniu i bardziej wydajny rozrusznik. Jest jednak jeden czynnik, który jest nieunikniony – wyższa liczba uruchomień i wyłączeń silnika powoduje jego szybsze zużywanie się, jeśli nie dokona się odpowiednich zmian. W normalnym samochodzie przewiduje się około 50 000 cykli „start-stop” w trakcie całej żywotności pojazdu, podczas samochód z systemem „start-stop” osiągnie ponad 500 000! Oczywistym jest więc, że tak duży wzrost tej liczby oznacza znacznie większe zużywanie się np. panewek w silniku. Za każdym razem, gdy silnik jest uruchamiany, przez krótki moment pomiędzy częściami silnika następuje kontakt metal / metal, i wtedy też następuje największe zużycie silnika. W tym momencie jest tam tylko bardzo cienka warstwa oleju zwana „warstwą graniczną środka smarnego”.

OLEJ MILLERS NANODRIVE A TECHNOLOGIA „START-STOP”

Aby zminimalizować zużycie silnika, potrzebne jest niższe tarcie, i olej o lepszych parametrach. W tym celu zostały opracowane olej Millers Nanodrive. Martyn Mann, dyrektor techniczny Millers Oils, mówi: „Zredukowaliśmy tarcie naszych olejów oraz poprawiliśmy wytrzymałość filmu olejowego i wierzymy, że to jest krok naprzód w kwestii silników „start-stop”. „Opracowaliśmy formulacje, przetestowaliśmy je na urządzeniu badającym współczynnik tarcia, i dowiedzieliśmy się, że możemy zredukować tarcie ślizgowe pomiędzy typowymi komponentami silnika jak tłoki i tuleje o 50%” – mówi Mann. Wraz z rozwojem tej nowej technologii w środkach smarnych, wszelkie problemy wynikające z nadmiernego zużywania się silników w autach z systemami „start – stop” powinny być rozwiązane.

Oleje Millers Nanodrive zawierają składniki, które tworzą na metalowych częściach silnika powłokę o obniżonym współczynniku tarcia. Zupełnie inaczej, niż przy stosowaniu konwencjonalnych olejów, powłoka ta pozostaje na powierzchni, nawet wtedy gdy temperatura silnika spada, a silnik jest wyłączony. I jest tam, gdy zostaje uruchomiony ponownie – tak, aby chronić silnik od samego początku. Poniższy wykres przedstawia, jak współczynnik tarcia oleju Millers EE Longlife Eco 5w30 obniża się wraz ze wzrostem temperatury – to redukuje zużycie paliwa. Po schłodzeniu silnika, zaczyna się drugi test, symulujący ponowne uruchomienie silnika. Współczynnik tarcia jest w tym momencie znacznie niższy niż konwencjonalnego oleju, oraz niższy niż w momencie rozpoczęcia testu. Ta cecha oleju pozwala lepiej chronić silniki, które działają w systemie „start-stop”.

Wykres tarcia przy kolejnych uruchomieniach silnika

Wykres tarcia: Olej Millers wykonany w techologii nanodrive vs zwykły olej

Ta sama technologia przynosi korzyści w samochodach hybrydowych. Te, często przełączają się z silnika elektrycznego na benzynowe – dzieje się tak np. przy wyższych szybkościach. To oznacza dokładnie takie samo wyzwanie dla środka smarnego, jak przy systemie „start-stop”.

Technologia Nanodrive była początkowo dostępna wyłącznie w wyczynowych olejach silnikowych Millers Oils, ale teraz dostępne są także produkty do samochodów seryjnych- oznaczone Energy Efficient Nanodrive.

JAK TO DZIAŁA?

  • Tarcie powoduje straty energii.
  • Tarcie powoduje zużywanie się silnika.
  • NANODRIVE redukuje tarcie, mimo, że lepkość oleju nie jest niższa.
  • Straty energii w wyniku tarcia są mniejsze.
  • Zużycie paliwa zostaje zredukowane.
  • Silnik zużywa się wolniej.
  • Żywotność silnika jest wydłużona.

DLACZEGO NANOTECHNOLOGIA?

Oleje Millers z nanotechnologią

Oleje Millers z nanotechnologią

W zamkniętych silnikach spalinowych 15 – 20% energii jest traconych poprzez tarcie wewnętrzne. Dzieje się tak z kilku czynników: lepkości oleju, która ogranicza swobodny jego przepływ, ale także strat wynikających z tarcia pomiędzy pierścieniami a cylindrami, tarcia na wale korbowym oraz zaworach. Dla porównania: straty powstałe w wyniku tarcia w układzie napędowym oceniane są na około 10%. Oleje o niższej lepkości, które są coraz częściej stosowane, mają szereg właściwości, jednak dominującą ich cechą jest mniejsza ochrona przed zużyciem, chyba, że zostały opracowane przy użyciu najwyższej jakości dodatków “anti-wear” – czyli chroniących przed zużyciem. Dla przykładu: coraz większa popularność systemów start/stop w samochodach seryjnych powoduje, że oleje silnikowe muszą coraz lepiej chronić panewki.

Cząsteczki nano

Cząsteczki nano

Cząstki nano, mimo małej objętości mają bardzo duże pole powierzchni. W rezultacie wyższy procent atomów może wchodzić w interakcje z innymi materiałami, co prowadzi do wzrostu reaktywności . Dzięki temu, można zaprojektować cząstki nano o konkretnych właściwościach, które idealnie współpracują z większymi cząstkami w tej samej formulacji. Gdy dochodzi do kontaktu pomiędzy tymi dwoma powierzchniami, znacznie wzrasta temperatura oraz zużycie metalu, często prowadzi to do awarii mechanicznej. Cząstki nano działają jak miliardy łożysk kulowych, które wypełniają przestrzeń pomiędzy ruchomymi częściami metalowymi, przylegając do wszelkich, nawet mikroskopijnych nierówności. Ich właściwości są często porównywane do…. cebuli, gdyż cząstki nano mają zdolność do złuszczania się pod dużym ciśnieniem, zrzucając zewnętrzną warstwę, która z kolei tworzy na powierzchni metalowej warstwę ochronną – tzw. tribofilm. Film ten chroni części metalowe zarówno w warunkach statycznych , jak i dynamicznych, a co za tym idzie – redukuje tarcie i zużywanie się części. Ogólnym efektem jest obniżenie tarcia w warunkach smarowania granicznego.

Autor: Millers Oil

04-01-2016

kwi 20

Klocki Hamulcowe – które wybrać?

Klocki Hamulcowe – które wybrać?

Na rynku jest dostępnych wiele typów klocków hamulcowych z grupy Performance do różnych zastosowań i aplikacji. Przygotowaliśmy krótki przewodnik, aby pomóc Państwu zdecydować które klocki hamulcowe będą spełniały Państwa oczekiwania co do zwiększenia skuteczności, typu samochodu, stylu jazdy oraz komfortu. Klocki hamulcowe możemy podzielić według typu okładziny ciernej.

Klocki organiczne

Są najczęściej montowanymi klockami hamulcowymi w seryjnie produkowanych samochodach. Klocki organiczne zyskały dużą popularność dzięki niskiej cenie oraz stosunkowo małym zużyciu tarcz hamulcowych. Doskonale sprawdzają się w codziennym użytkowaniu przy spokojnym stylu jazdy, dobrze działają już od najniższych temperatur, ale wraz z wzrostem temperatury szybką tracą swoje parametry. Wadą klocków organicznych jest malejąca skuteczność hamulców wraz z wzrostem temperatury, słaba zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, to też zwiększają ryzyko przegrzania i w konsekwencji do zwichrowania tarcz hamulcowych. Podczas pracy w wysokich temperaturach zwiększa się zużycie okładziny klocków, a zmniejsza podatność na fading. Klocki organiczne nie nadają się do dynamicznego i agresywnego stylu jazdy, a nawet mogą być niebezpieczne przez nagłą utratę swoich parametrów.

Klocki Ceramiczne

Są nowoczesną mieszanką cierną zbudowaną najczęściej kompozytu włókien aramidowych. Klocki Ceramiczne przede wszystkim oferują wysoki komfort użytkowania przez znacznie ograniczoną emisję pyłu podczas hamowania, sam pył pochodzący z klocków jest jasny i łatwy do usunięcia, dzięki temu felgi pozostają czyste przez dłuższy czas. Zastosowanie włókien aramidowych w mieszankach semi ceramicznych pozwoliło zwiększyć zakres temperatury pracy klocków oraz współczynnik tarcia, dzięki temu otrzymujemy klocki hamulcowe zapewniające wysoki komfort, estetykę oraz zwiększoną skuteczność hamulców w każdych warunkach. Kolejną zaletą klocków ceramicznych jest znacznie mniejsze zużycie okładziny nawet podczas pracy w wysokiej temperaturze, przekłada się to na większe przebiegi. Mimo szeregu zalet klocków ceramicznych należy pamiętać że mieszanka cierna może powodować nieco większe zużycie tarcz hamulcowych, kolejną cechą klocków jest mniejsza zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, dlatego klocki mimo szerokiego zakresu temperatury nie są polecane do ciężkich samochodów oraz dla użytkowników preferujących agresywny styl jazdy. Więcej informacji na temat klocków ceramicznych znajdą Państwo w artykule na naszym blogu „Klocki ceramiczne, zalety i wady”.

Klocki Semi Metaliczne

Klocki hamulcowe półmetaliczne są najczęściej stosowane jako klocki o podwyższonej skuteczności. Spośród klocków tej grupy możemy rozróżnić szereg modeli z grupy performance do ruchu ulicznego, klocków uliczno – torowych oraz klocki do sportu.

Klocki hamulcowe pół metaliczne odznaczają się znacznie szerszym zakresem temperatury pracy w porównaniu do klocków organicznych, niektóre mieszanki dopuszczone do ruchu ulicznego oferują nawet dwukrotnie większy zakres temperatury, przekłada się to wysoką skuteczność również podczas agresywnego stylu jazdy, hamowania z dużych prędkości, oraz w każdym samochodzie w którym wydajność seryjnych hamulców jest niewystarczająca. Zawartość frakcji metalicznych w okładzinie klocków hamulcowych powoduje mniejsze zużycie w porównaniu z okładzinami organicznymi, lepszą modulację siły hamowania oraz wyższy współczynnik tarcia. Kolejną ważną zaletą klocków semi metalicznych jest wysoka zdolność do odprowadzania temperatury z powierzchni tarczy hamulcowej, dzięki czemu temperatura pracy hamulców jest niższa ogranicza to ryzyko przegrzania i w konsekwencji zwichrowania tarcz hamulcowych. Większość ulicznych mieszanek performance zachowuje komfort seryjnych klocków hamulcowych, w zależności od modelu klocków mogą mieć nieco większą skłonność do hałasu w postaci pisków oraz mogą pylić nieco więcej w porównaniu do ich seryjnych odpowiedników.

 

Poniżej zamieszamy poglądowe zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy

 

Typ samochodu Styl Jazdy
Spokojny Dynamiczny Agresywny

Kompaktowe

Miejskie

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadFerodo DS PerformanceHawk HPS

Hawk PC

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadBlack Diamond Fast TrackFerodo DS Performance

Hawk HPS

Hawk HPS 5.0

Hawk PC

 Ebc RedEbc YellowFerodo DS 2500Hawk HPS 5.0

Klasa średnia

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadHawk HPSHawk LTS

Ferodo DS Performance

 Ebc YellowBlack Diamond Fast TrackHawk LTSHawk SDHawk HPS 5.0

Ferodo DS Performance

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ferodo DS 2500Galfer FDT 1055Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

SUV

Van

Pickup

 EBC green SUV 6000 & 7000Ferodo DS PerformanceHawk LTSHawk HPS  Ebc YellowEbc Yellow SUV 4000Hawk LTSHawk SDHawk HPS 5.0

Ferodo DS 2500

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ferodo DS 2500Galfer FDT 1055Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

Ciężkie limuzyny

 EBC GreenEBC green SUV 6000 & 7000Black Diamond Fast RoadHawk HPSHawk HPS 5.0  Ebc YellowEbc Yellow SUV 4000Hawk LTSHAWK SDHawk HPS 5.0

Ferodo DS Performance

Ferodo DS 2500

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ebc BlueFerodo DS 2500Galfer FDT 1055

Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

Sportowe

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadHawk HPSHawk LTS

Ferodo DS Performance

 EBC YellowFerodo DS PerformanceFerodo DS 2500Galfer FDT 1055Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ebc BlueFerodo DS 2500Galfer FDT 1055

Hawk HP Plus

Terenowe

 Ebc GreenEBC green SUV 6000 & 7000Black Diamond Fast RoadHawk HPSFerodo DS Performance  EBC green SUV 6000 & 7000Ebc YellowEbc Yellow SUV 4000Hawk LTSHAWK SD

Hawk HPS 5.0

Ferodo DS Performance

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ebc BlueFerodo DS 2500Galfer FDT 1055

Hawk HP Plus

   Tabela 1. Zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy


Topbrakes.pl

lut 14

Klocki Hamulcowe do Motocykli

Producenci hamulców motocyklowych oferują całą gamę klocków performance w zależności od rodzaju pojazdu, stylu jazdy i preferencji kierowcy. W artykule przybliżymy po krótce każdą z popularnych mieszanek, na przykładzie najpopularniejszych klocków motocyklowych firmy Ebc.

 klocki hamulcowe motocyklowe

KLOCKI DROGOWE

Klocki Motocyklowe Ebc FA Kevlar

FA Kevlar, SFA to organiczne klocki hamulcowe które są odpowiednikiem seryjnie montowanych klocków. Charakteryzują się średnimi osiągami i żywotnością, bardzo niską ceną oraz niskim zużyciem tarcz hamulcowych. Polecane do lżejszych motocykli turystycznych, miejskich o pojemności do 400ccm3 i lekkich skuterów których kierowcy preferują spokojny styl jazdy. W ciężkich motocyklach, quadach oraz dla użytkowników preferujących sportowy styl jazdy, również w terenie mieszanka FA Kevlar może okazać się niewystarczająca i wykazywać się niską skutecznością przy częstych i długich hamowaniach oraz mniejszą żywotnością.

Klocki Motocyklowe Ebc Semi Sintered (V-Pads)

To klocki pół metaliczne których mieszanka cierna zawiera 30% spieków metali. Charakteryzują się zwiększonym współczynnikiem tarcia w porównaniu do klocków organicznych a co za tym idzie lepszą skutecznością i lepszą modulacją siły hamowania. Dzięki domieszce proszków metali klocki posiadają podniesiony zakres temperatury pracy oraz większą żywotność zachowując niskie zużycie tarcz hamulcowych. Klocki Semi Sintered zostały zaprojektowane do ciężkich motocykli, cruiserów oraz na tylni zacisk do motocykli szosowych.

Klocki Motocyklowe Spiekane Ebc Sintered

Mieszanka Sintered (double HH, SFAHH) wykonana z spieków miedzi zapewnia wysoki współczynnik tarcia i znacznie większy zakres temperatury pracy, ponadto klocki Sintered oferują bardzo dobrą modulację siły hamowania oraz wysoką żywotność. Dodatkowo klocki zostały wyposażone w radiator z stali nierdzewnej zmniejszając ryzyko przegrzania hamulców. Klocki Produkowane w dwóch rodzajach do motocykli: FA HH (double HH) oraz w wersji dla skuterów: SFAHH. Mieszanka Sinterowa przeznaczona jest do motocykli sportowych oraz średnich i ciężkich motocykli turystycznych, a także cięższych skuterów.

KLOCKI SPORTOWE

Do klocków sportowych zaliczamy również omówione wcześniej klocki Spiekane Sintered, polecane również do amatorskiego sportu, ich unikalna mieszanka powala na szybką jazdę po drogach publicznych oraz udział w imprezach sportowych typu trackday.

Klocki Motocyklowe Ebc EPFA Sintered

Wyczynowe klocki hamulcowe motocyklowe przeznaczone do jazdy po torze, oraz dla użytkowników preferujących bardzo szybki styl jazdy na ulicy. Mieszankę EPFA cechuje wysoki współczynnik tarcia, doskonała modulacja siły hamowania, wysoka stabilność temperaturowa. Klocki zostały wyposażone w radiator wykonany z stali nierdzewnej który skutecznie chłodzi klocki hamulcowe oraz tłoczki zacisku obniżając tym samym temperaturę płynu chłodzącego.

Klocki Motocyklowe Ebc GPFA

Przeznaczone wyłącznie do użytku torowego, nie są dopuszczone do ruchu ulicznego. Podobnie jak EPFA klocki cechuje ponadprzeciętna

KLOCKI OFF ROAD

Klocki Hamulcowe Ebc TT Carbon

Mieszanka klocków hamulcowych na bazie karbonu, oferuje zwiększoną skuteczność hamowania i średnią żywotność w suchych warunkach. Klocki przeznaczone do motocykli cross i ATV a także quadów.

Klocki Motocyklowe Ebc R Sintered

Mieszanka klocków spiekanych zapewniająca wysoką skuteczność hamowania, zwiększony zakres temperatury, oraz dobrą modulację siły hamowania. Klocki FA R charakteryzują się wysoką żywotnością w ciężkich warunkach (piach, błoto, woda), polecane do motocykli Cross i Enduro szczególnie do tylnego zacisku.

Klocki Motocyklowe EBC MXS

To spiekane klocki hamulcowe przeznaczone do motocykli Cross i Enduro, zapewniają bardzo wysoki współczynnik tarcia, oraz wysoką trwałość w trudnych warunkach (piach, błoto). Dodatkowo w komplecie znajduje się pin mocujący klocki w zacisku.

tagi: hamulce motocyklowe, klocki hamulcowe do motocykli

lis 17

Przewody hamulcowe w stalowym oplocie

przewody w stalowym oplocie

Przewody hamulcowe, gumowe czy w stalowym oplocie?

Przewody hamulcowe są jednym z ważniejszych elementów mających wpływ na bezpieczeństwo oraz precyzyjną parce układu hamulcowego,

Najczęściej montowanymi seryjnie przewodami są tradycyjne gumowe przewody hamulcowe. Popularność tych przewodów jest podyktowana niższą ceną, niestety przewody gumowe mają swoje wady; pod wpływem czasu guma użyta do budowy gumowych przewodów hamulcowych ulega starzeniu, materiał gumowy traci swoją elastyczność i na powierzchni pojawiają się mikro pęknięcia, jest to znak że przewody należy jak najszybciej wymienić, zaleca się wymianę przewodów gumowych hamulcowych maksymalnie co 5 lat. Kolejną wadą przewodów hamulcowych wykonanych z gumy jest ich rozszerzalność pod wpływem ciśnienia, podczas hamowania ciśnienie w układzie wzrasta co powoduje zwiększenie objętości przewodów, skutkuje to umniejszeniem siły docisku klocków hamulcowych do tarczy i obniżeniem precyzji dozowania siły hamowania, hamulec staję się wtedy sprężysty, a precyzyjne dozowanie siły hamowania jest bardzo utrudnione, problem rozszerzenia gumowych przewodów hamulcowych staje się większy wraz ze wzrostem temperatury płynu hamulcowego.

Przewody hamulcowe, dlaczego w stalowym oplocie?

Rozwiązaniem problemów dotyczących gumowych przewodów hamulcowych jest montaż przewodów hamulcowych w stalowym oplocie. Przewody w stalowym oplocie wykonane są z teflonowego rdzenia powleczonego stalowym oplotem, całość jest osłonięta koszulką wykonaną z tworzywa sztucznego. Dobrej jakości przewody w stalowym oplocie zakończone są końcówkami z stali kwasoodpornej a także samego oplotu stalowego. Zastosowanie stali kwasoodpornej zapewnia iż połączenia oraz sam oplot jest w 100% zabezpieczony przed korozją w każdych warunkach atmosferycznych, a same przewody posiadają dożywotnią gwarancję, co sprawia że przewody nie ulegają zużyciu i zawsze zachowują estetyczny wygląd. Przewody hamulcowe w oplocie nie wymagają późniejszej wymiany, tym samym przewody w stalowym oplocie kupuje się tylko raz.

Stalowy oplot w przewodach hamulcowych zabezpiecza teflonowy rdzeń przed zmianą obojętności przewodu, zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach jakie osiąga płyn hamulcowy. Co skutkuje niezawodną i bardzo precyzyjną pracę przewodów hamulcowych w oplocie zarówno w warunkach drogowych jak i na torze.

Koszulka osłaniająca stalowy oplot przewodu hamulcowego dostępna najczęściej w szerokiej palecie kolorów do wyboru, co w połączeniu z końcówkami z stali nierdzewnej zapewnia że przewody hamulcowe w stalowym oplocie zawsze wyglądają jak nowe. Wybór barwy pozwala dopasować odpowiedni kolor przewodów hamulcowych oraz końcówek do koloru pojazdu lub zacisków co jest istotne dla posiadaczy motocykli.

Podsumowanie

Przewody hamulcowe w stalowym oplocie polecane dla kierowców którzy cenią sobie precyzję w dozowaniu siły hamowania, oraz dla kierowców którzy preferują dynamiczny styl jazdy na co dzień, oraz dla kierowców biorących udział w imprezach sportowych. Dobrej jakości przewody hamulcowe w stalowym oplocie oferują dożywotnią gwarancję co sprawia że przewody kupujemy tylko raz i nie musimy wymieniać ich w przyszłości.

tagi: przewody hamulcowe w oplocie, przewody w stalowym oplocie, przewody hel, przewody hamulcowe w stalowym oplocie, przewody hamulcowe,

sie 10

Piszczące Hamulce

Istnieje wiele przyczyn które powodują niechciany hałas w postaci pisków podczas hamowania. Przyczyną pisków może być: skład mieszanki ciernej klocków; zużycie okładzin klocka, brak podkładki antywibracyjnej między klockiem a zaciskiem, przegrzanie (zeszklenie) materiału ciernego, uszkodzenie tarczy hamulcowej, oraz właściwy dobór klocków i tarcz hamulcowych.

Mieszanka Cierna klocków

Najczęściej spotykane mieszanki cierne w naszych klockach to: pół metaliczne, ceramiczne oraz metaliczne. Klocki Ceramiczne są obecnie najbardziej cichymi klockami na rynku (Hawk PC ceramic, EBC Red Stuff). Domieszki ceramiczne w tych klockach sprawiają że piszczenie praktycznie w ogóle nie występuje. Klocki Semi (pół) metaliczne, z grupy performance mogą wydawać nieco więcej hałasu niż klocki seryjne, generalnie im mieszanka oferuje większą skuteczność hamulców oraz odporność na wysokiej temperatury tym możemy spodziewać się mniejszego komfortu takich klocków. Klocki metaliczne przeznaczone głównie do sportu (np. Ferodo ds300, Hawk serie DTC, HT, EBC Blue & Orange), mają dużą tendencję do piszczenia, przy czym ta niedogodność jest lekceważona na korzyść doskonałych parametrów klocków.

Piski przy lekkim hamowaniu

Najczęściej spotykanym problemem jest piszczenie podczas lekkiego wciśnięcia hamulca przy małej prędkości. Lekko dociśnięty klocek do tarczy hamulcowej wpada w bardzo małe wibracje które objawiają się piszczeniem. Rozwiązaniem tego problemu jest umieszczenie na klockach hamulcowych podkładki wykonanej tworzywa sztucznego która wytłumia pracę klocków, blaszek które amortyzują ruch klocków, oraz smaru miedzowego lub pasty do montażu klocków. Większość producentów seryjnie montuje takie podkładki, niestety okazuje się że nie zawsze są one wystarczające.

Jeżeli seryjne środki nie przynoszą rezultatu, możemy wyeliminować niechciane piski montując dodatkowe podkładki antywibracyjne o większej zdolności tłumienia np. firmy EBC, lub specjalnej pasty do montażu klocków CRC.

 

Przegrzanie klocków

Przegrzanie materiału ciernego klocka powoduje jego „zeszklenie” czyli wydzielenie skrystalizowanej warstwy materiału na jego powierzchni. Aby zlikwidować powstały hałas należy zdemontować klocki oraz usunąć zeszkloną warstwę za pomocą papieru ściernego.

zeszklone klocki hamulcowe

Przegrzane tarcze hamulcowe

Problem hałasu podczas hamowania może być przyczyną przegrzanych tarcz hamulcowych. Na powierzchni przegrzanych tarcz wydziela się warstwa zwana cementytem (Fe3C), jest to bardzo twarda faza która znacznie obniża skuteczność hamulców, często powoduje hałas w postaci pisków oraz może powodować wibracje podczas hamowania.

przegrzana tarcza hamulcowaprzebarwienia na tarczy hamulcowej powstałe w wyniku przegrzania materiału tarczy

lip 27

Tarcze hamulcowe: nacinane czy nawiercane?

Tarcze hamulcowe: nacinane czy nawiercane?

 

Tarcze hamulcowe są wyposażone w otwory i nacięcia na powierzchni ciernej, które umożliwia chłodzenie, wspomagają proces usuwania gazów, a także pyłów, które pojawiają się w trakcie hamowania.

 

Tarcze nacinane

Tarcze nacinane posiadają rowki wyżłobione w powierzchni trącej. Ich rolą jest między innymi zapobieganie efektowi fadingu, który pojawia się, gdy między tarczą a okładzinami gromadzą się gazy. Ich rozgrzana warstwa utrudnia właściwe dociśnięcie klocka do tarczy hamulcowej. Problem ten nasila się podczas jazdy sportowej, a także w terenie górskim.

images

Nacięcia ułatwiają również odprowadzanie pyłów, co pozwala utrzymać powierzchnię tarcz w czystości oraz chronić przed brudem same klocki hamulcowe. Ten rodzaj konstrukcji tarcz czyści ponadto wewnętrzną powierzchnię klocków z zeszkliwienia. Często i intensywnie hamując, sprawiamy bowiem, że schłodzenie klocka staje się niemożliwe, a na jego powierzchni tworzy się zeszklona warstwa materiału ciernego, obniżająca sprawność hamulców. Nacięcia na tarczach skutecznie usuwają niepożądaną warstwę materiału utrzymując stałą skuteczność hamulców.

Zaletą tego rodzaju tarcz jest to, że podczas jazdy po mokrej nawierzchni nacięcia pokrywają się cienką warstwą wody, co zwiększa skuteczność hamowania i umożliwia odprowadzenie pary wodnej. Ponadto są one odporne na wysokie temperatury – pamiętajmy, że mogą one spowodować wyraźne obniżenie wydajności tarcz i wywrzeć duży wpływ na trwałość oraz samą konstrukcję klocków hamulcowych.

Fakt, że rowki nie zmniejszają powierzchni trącej w dużym stopniu, oraz to, że umożliwiają nierównomierne rozłożenei naprężeń w chwilach rozgrzewania i stygnięcia tarcz, sprawia, że tarcze nacinane nadają się do samochodów o dużej wadze oraz sportowych. Można z nich korzystać także w intensywnie eksploatowanych samochodach osobowych, jak również w sportach motorowych.

Wadą tarcz nacinanych jest zmniejszony komfort jazdy. Problemem okazuje się hałas generowany trakcie hamowania z dużych prędkości.

 

Tarcze nawiercane

Tarcz nacinane również eliminują fading, ponieważ dzięki ich konstrukcji utworzenie się poduszki z gorących gazów jest praktycznie niemożliwe. Wpływają na to otwory, na bieżąco uwalniające gromadzące się gazy.

4000xs-series-drilled-slotted-rotors-black

Otwory sprawiają, żę tarcza nawiercana jest lepiej chłodzona niż tarcze nacinane. Gorące powietrze szybciej wydostaje się w centralnej części tarczy, zmniejszając ryzyko przegrzania całego układu hamulcowego. Co więcej, minimalizowane jest również ryzyko uszkodzenia tarczy wskutek nagłej zmiany temperatur.

Kolejna funkcja otworów to odprowadzanie pyłu z klocków hamulcowych, który nie jest więziony między klockiem a tarczą. Zamiast tego pył zbiera się do środka tarczy, po czym zostaje wydmuchany poza powierzchnię pracy. Takie rozwiązanie zwiększa trwałość zarówno klocków, jak i samej tarczy.

Stosowanie tarcz nacinanych umożliwia również czyszczenie na bieżąco wewnętrznej powierzchni klocka z zeszkliwienia, które, jak już wspomnieliśmy, powstające w wyniku działania wysokiej temperatury.

Tarcze nawiercane nawet o 20% lżejsze od tarcz gładkich, dzięki czemu układ hamulcowy cechuje zmniejszona bezwładność własna. Lżejsza tarcza przekłada się na mniejszą masę nieresorowaną, czyli zmniejszone obciążenie dla zawieszenia, a także lepsze prowadzenie samochodu na zakrętach.

 

Michał Puczyński

lip 14

Klocki hamulcowe ceramiczne: zalety i wady

Klocki hamulcowe to podstawa bezpiecznej jazdy – ale przecież dostępnych w sklepach modeli jest wiele, zaś każdy z nich różni się parametrami oraz wytrzymałością. Który wariant wybrać?

 

Asortyment sklepów jest spory, a decyzja stojąca przed kierowcą nieoczywista, dlatego przyjrzymy się bliżej wszystkim dostępnym na rynku rodzajom klocków hamulcowych. Na początek zajmijmy się klockami ceramicznymi, które zasłużenie cieszą się dużą popularnością.

Zaleta: bardzo dobre parametry hamowania

Klocki ceramiczne weszły do produkcji dopiero w latach 80., są więc wynalazkiem stosunkowo nowym – od początku było jednak wiadomo, że są skuteczne. Oferują bardzo dobre parametry hamowania praktycznie w każdych warunkach, choć oczywiście dokładne rezultaty będą różnić się w zależności od wybranego producenta i modelu. Generalnie ten typ kloców hamulcowych jest znany z niezawodności.

 

Zaleta: wysoka wytrzymałość

Wbrew nazwie klocki ceramiczne nie są delikatne ani kruche – nie mają wiele wspólnego z ceramiką kuchenną. W tym przypadku „ceramika” oznacza wykonanie z bardzo wytrzymałego tworzywa sztucznego i włókien miedzianych. Surowiec ten jest wyjątkowo trwały, dzięki czemu klocki zużywają się wolniej i są bardziej wytrzymałe od klocków półmetalicznych – zwłaszcza jeśli chodzi wytrzymałość na wysokie temperatury.

 

Zaleta: czystość i ciche działanie

Być może największą zaletą klocków ceramicznych jest ich niezwykle ciche działanie, które znacząco poprawia komfort jazdy – kierowca nie musi słuchać niepokojących pisków czy skrzypnięć. Co więcej, ścieranie się klocków nie powoduje powstawania dużych ilości brudzącego pyłu, przez co felgi pozostają czyste na długi czas.

 

klocki hamulcowe ceramiczne

Wady: cena i ograniczenia użycia

Niestety każdy kij ma dwa końce. Jakość klocków ceramicznych jest okupiona ich wyższą ceną – niekiedy znacznie wyższą od ceny klocków półmetalicznych. Ponadto ze względu na właściwości nie należy wykorzystywać modeli tego typu do szybkiej jazdy (np. wyścigowej) ani w agresywnym stylu jazdy.

 

Werdykt

Bezpieczeństwo jazdy powinno być dla każdego kierowcy priorytetem – a pod tym względem klocki ceramiczne po prostu nie mają sobie równych. Nie warto bać się ich ceny, gdyż wytrzymałość klocków sprawia, że inwestycja na dłuższą metę jest bardzo opłacalna.

 

Jeżeli poruszasz się samochodem osobowym, nie bierzesz udziału w wyścigach i nade wszystko cenisz sobie komfort jazdy, bez zastanowienia wybierz klocki ceramiczne.

 

Autor: Michał Puczyński