Jakie tarcze hamulcowe: nacinane czy nawiercane?

Jakie tarcze hamulcowe: nacinane czy nawiercane?

 

Tarcze hamulcowe są wyposażone w otwory i nacięcia na powierzchni ciernej, które umożliwia chłodzenie, wspomagają proces usuwania gazów, a także pyłów, które pojawiają się w trakcie hamowania.

 

Tarcze nacinane

Tarcze nacinane posiadają rowki wyżłobione w powierzchni trącej. Ich rolą jest między innymi zapobieganie efektowi fadingu, który pojawia się, gdy między tarczą a okładzinami gromadzą się gazy. Ich rozgrzana warstwa utrudnia właściwe dociśnięcie klocka do tarczy hamulcowej. Problem ten nasila się podczas jazdy sportowej, a także w terenie górskim.

images

Nacięcia ułatwiają również odprowadzanie pyłów, co pozwala utrzymać powierzchnię tarcz w czystości oraz chronić przed brudem same klocki hamulcowe. Ten rodzaj konstrukcji tarcz czyści ponadto wewnętrzną powierzchnię klocków z zeszkliwienia. Często i intensywnie hamując, sprawiamy bowiem, że schłodzenie klocka staje się niemożliwe, a na jego powierzchni tworzy się zeszklona warstwa materiału ciernego, obniżająca sprawność hamulców. Nacięcia na tarczach skutecznie usuwają niepożądaną warstwę materiału utrzymując stałą skuteczność hamulców.

Zaletą tego rodzaju tarcz jest to, że podczas jazdy po mokrej nawierzchni nacięcia pokrywają się cienką warstwą wody, co zwiększa skuteczność hamowania i umożliwia odprowadzenie pary wodnej. Ponadto są one odporne na wysokie temperatury – pamiętajmy, że mogą one spowodować wyraźne obniżenie wydajności tarcz i wywrzeć duży wpływ na trwałość oraz samą konstrukcję klocków hamulcowych.

Fakt, że rowki nie zmniejszają powierzchni trącej w dużym stopniu, oraz to, że umożliwiają nierównomierne rozłożenei naprężeń w chwilach rozgrzewania i stygnięcia tarcz, sprawia, że tarcze nacinane nadają się do samochodów o dużej wadze oraz sportowych. Można z nich korzystać także w intensywnie eksploatowanych samochodach osobowych, jak również w sportach motorowych.

Wadą tarcz nacinanych jest zmniejszony komfort jazdy. Problemem okazuje się hałas generowany trakcie hamowania z dużych prędkości.

 

Tarcze nawiercane

Tarcz nacinane również eliminują fading, ponieważ dzięki ich konstrukcji utworzenie się poduszki z gorących gazów jest praktycznie niemożliwe. Wpływają na to otwory, na bieżąco uwalniające gromadzące się gazy.

4000xs-series-drilled-slotted-rotors-black

Otwory sprawiają, żę tarcza nawiercana jest lepiej chłodzona niż tarcze nacinane. Gorące powietrze szybciej wydostaje się w centralnej części tarczy, zmniejszając ryzyko przegrzania całego układu hamulcowego. Co więcej, minimalizowane jest również ryzyko uszkodzenia tarczy wskutek nagłej zmiany temperatur.

Kolejna funkcja otworów to odprowadzanie pyłu z klocków hamulcowych, który nie jest więziony między klockiem a tarczą. Zamiast tego pył zbiera się do środka tarczy, po czym zostaje wydmuchany poza powierzchnię pracy. Takie rozwiązanie zwiększa trwałość zarówno klocków, jak i samej tarczy.

Stosowanie tarcz nacinanych umożliwia również czyszczenie na bieżąco wewnętrznej powierzchni klocka z zeszkliwienia, które, jak już wspomnieliśmy, powstające w wyniku działania wysokiej temperatury.

Tarcze nawiercane nawet o 20% lżejsze od tarcz gładkich, dzięki czemu układ hamulcowy cechuje zmniejszona bezwładność własna. Lżejsza tarcza przekłada się na mniejszą masę nieresorowaną, czyli zmniejszone obciążenie dla zawieszenia, a także lepsze prowadzenie samochodu na zakrętach.

 

Michał Puczyński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie publikowany.