«

»

Kwi 20

Klocki Hamulcowe – które wybrać?

Klocki Hamulcowe – które wybrać?

Na rynku jest dostępnych wiele typów klocków hamulcowych z grupy Performance do różnych zastosowań i aplikacji. Przygotowaliśmy krótki przewodnik, aby pomóc Państwu zdecydować które klocki hamulcowe będą spełniały Państwa oczekiwania co do zwiększenia skuteczności, typu samochodu, stylu jazdy oraz komfortu. Klocki hamulcowe możemy podzielić według typu okładziny ciernej.

Klocki organiczne

Są najczęściej montowanymi klockami hamulcowymi w seryjnie produkowanych samochodach. Klocki organiczne zyskały dużą popularność dzięki niskiej cenie oraz stosunkowo małym zużyciu tarcz hamulcowych. Doskonale sprawdzają się w codziennym użytkowaniu przy spokojnym stylu jazdy, dobrze działają już od najniższych temperatur, ale wraz z wzrostem temperatury szybką tracą swoje parametry. Wadą klocków organicznych jest malejąca skuteczność hamulców wraz z wzrostem temperatury, słaba zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, to też zwiększają ryzyko przegrzania i w konsekwencji do zwichrowania tarcz hamulcowych. Podczas pracy w wysokich temperaturach zwiększa się zużycie okładziny klocków, a zmniejsza podatność na fading. Klocki organiczne nie nadają się do dynamicznego i agresywnego stylu jazdy, a nawet mogą być niebezpieczne przez nagłą utratę swoich parametrów.

Klocki Ceramiczne

Są nowoczesną mieszanką cierną zbudowaną najczęściej kompozytu włókien aramidowych. Klocki Ceramiczne przede wszystkim oferują wysoki komfort użytkowania przez znacznie ograniczoną emisję pyłu podczas hamowania, sam pył pochodzący z klocków jest jasny i łatwy do usunięcia, dzięki temu felgi pozostają czyste przez dłuższy czas. Zastosowanie włókien aramidowych w mieszankach semi ceramicznych pozwoliło zwiększyć zakres temperatury pracy klocków oraz współczynnik tarcia, dzięki temu otrzymujemy klocki hamulcowe zapewniające wysoki komfort, estetykę oraz zwiększoną skuteczność hamulców w każdych warunkach. Kolejną zaletą klocków ceramicznych jest znacznie mniejsze zużycie okładziny nawet podczas pracy w wysokiej temperaturze, przekłada się to na większe przebiegi. Mimo szeregu zalet klocków ceramicznych należy pamiętać że mieszanka cierna może powodować nieco większe zużycie tarcz hamulcowych, kolejną cechą klocków jest mniejsza zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, dlatego klocki mimo szerokiego zakresu temperatury nie są polecane do ciężkich samochodów oraz dla użytkowników preferujących agresywny styl jazdy. Więcej informacji na temat klocków ceramicznych znajdą Państwo w artykule na naszym blogu „Klocki ceramiczne, zalety i wady”.

Klocki Semi Metaliczne

Klocki hamulcowe półmetaliczne są najczęściej stosowane jako klocki o podwyższonej skuteczności. Spośród klocków tej grupy możemy rozróżnić szereg modeli z grupy performance do ruchu ulicznego, klocków uliczno – torowych oraz klocki do sportu.

Klocki hamulcowe pół metaliczne odznaczają się znacznie szerszym zakresem temperatury pracy w porównaniu do klocków organicznych, niektóre mieszanki dopuszczone do ruchu ulicznego oferują nawet dwukrotnie większy zakres temperatury, przekłada się to wysoką skuteczność również podczas agresywnego stylu jazdy, hamowania z dużych prędkości, oraz w każdym samochodzie w którym wydajność seryjnych hamulców jest niewystarczająca. Zawartość frakcji metalicznych w okładzinie klocków hamulcowych powoduje mniejsze zużycie w porównaniu z okładzinami organicznymi, lepszą modulację siły hamowania oraz wyższy współczynnik tarcia. Kolejną ważną zaletą klocków semi metalicznych jest wysoka zdolność do odprowadzania temperatury z powierzchni tarczy hamulcowej, dzięki czemu temperatura pracy hamulców jest niższa ogranicza to ryzyko przegrzania i w konsekwencji zwichrowania tarcz hamulcowych. Większość ulicznych mieszanek performance zachowuje komfort seryjnych klocków hamulcowych, w zależności od modelu klocków mogą mieć nieco większą skłonność do hałasu w postaci pisków oraz mogą pylić nieco więcej w porównaniu do ich seryjnych odpowiedników.

 

Poniżej zamieszamy poglądowe zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy

 

Typ samochodu Styl Jazdy
Spokojny Dynamiczny Agresywny

Kompaktowe

Miejskie

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadFerodo DS PerformanceHawk HPS

Hawk PC

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadBlack Diamond Fast TrackFerodo DS Performance

Hawk HPS

Hawk HPS 5.0

Hawk PC

 Ebc RedEbc YellowFerodo DS 2500Hawk HPS 5.0

Klasa średnia

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadHawk HPSHawk LTS

Ferodo DS Performance

 Ebc YellowBlack Diamond Fast TrackHawk LTSHawk SDHawk HPS 5.0

Ferodo DS Performance

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ferodo DS 2500Galfer FDT 1055Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

SUV

Van

Pickup

 EBC green SUV 6000 & 7000Ferodo DS PerformanceHawk LTSHawk HPS  Ebc YellowEbc Yellow SUV 4000Hawk LTSHawk SDHawk HPS 5.0

Ferodo DS 2500

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ferodo DS 2500Galfer FDT 1055Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

Ciężkie limuzyny

 EBC GreenEBC green SUV 6000 & 7000Black Diamond Fast RoadHawk HPSHawk HPS 5.0  Ebc YellowEbc Yellow SUV 4000Hawk LTSHAWK SDHawk HPS 5.0

Ferodo DS Performance

Ferodo DS 2500

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ebc BlueFerodo DS 2500Galfer FDT 1055

Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

Sportowe

 Ebc GreenEbc RedBlack Diamond Fast RoadHawk HPSHawk LTS

Ferodo DS Performance

 EBC YellowFerodo DS PerformanceFerodo DS 2500Galfer FDT 1055Hawk SD

Hawk HPS 5.0

Hawk HP Plus

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ebc BlueFerodo DS 2500Galfer FDT 1055

Hawk HP Plus

Terenowe

 Ebc GreenEBC green SUV 6000 & 7000Black Diamond Fast RoadHawk HPSFerodo DS Performance  EBC green SUV 6000 & 7000Ebc YellowEbc Yellow SUV 4000Hawk LTSHAWK SD

Hawk HPS 5.0

Ferodo DS Performance

 EBC YellowEbc Yellow SUV 4000Ebc BlueFerodo DS 2500Galfer FDT 1055

Hawk HP Plus

   Tabela 1. Zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy


Topbrakes.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć tych znaczników i atrybutów HTMLa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>