Płyn, przewody, zaciski i inne - czego potrzebujesz, aby skutecznie hamować?

Samochód to mechanizm, o który należy odpowiednio dbać. Porównując: Jeżeli my nie będziemy dbać o siebie, to nie będziemy zdrowi. Podobnie jest z autem. Brak zainteresowania stanem technicznym pojazdu może spowodować np.: jego awarię, jak i wypadek, itd. Sprawny układ hamulcowy gwarantuje bezpieczną i spokojną dla kierowcy i innych uczestników ruchu jazdę. Co więc potrzebne jest to skutecznego hamowania? Tutaj znajdziesz nie tylko odpowiedź na to pytanie.

Części układu hamulcowego - sklep topbrakes

Hamulce tarczowe i bębnowe

Najbardziej popularny w mechanice samochodowej jest układ hamulcowy cierny. Do nich zaliczane są hamulce bębnowe oraz hamulce tarczowe. Różnią się one kilkoma czynnikami: odprowadzaniem ciepła, wydajnością oraz techniką, z jaką były wykonane. Jedno jest jednak pewne, ich zadaniem jest efektywne hamowanie. Podczas wykonywania czynności polegającej na hamowaniu samochodu wytwarzane jest tarcie, które przeciwdziała sile działającej na pojazd będący w czynnym ruchu.

Elementy, z których zbudowany jest układ hamulcowy

Warto więc zacząć od początku. Oto części, bez których hamowanie nie byłoby możliwe:

  • klocki hamulcowe;
  • zaciski hamulcowe;
  • sieć obwodowa, w której znajduje się płyn hamulcowy;
  • korektor odpowiadający za siłę hamowania;
  • pompa hamulcowa;
  • pedał hamulcowy.

Niewątpliwie bez tych części pojazd nie byłby zdolny do bezpiecznej i spokojnej jazdy.

Klocki hamulcowe (okładziny cierne) oraz tarcze hamulcowe

Każdy posiadacz samochodu wie, jak ważne są sprawne klocki i tarcze hamulcowe. Aby hamowanie było płynne i skuteczne należy je wymieniać i nie czekać aż całkowicie się zużyją. To zapobiega wypadaniu okładziny ciernej lub co gorsza, hamowania metalową częścią okładziny. Takie zaniedbanie doprowadza do całkowitego zniszczenia tarczy hamulcowej. Ważną informacją i wskazówką jest to, że tarczę powinno wymieniać się w chwili, gdy zetrze się ona do grubości podanej przez danego producenta.

Zaciski hamulcowe

Ta część układu hamulcowego umieszczona jest pomiędzy tłoczkami a okładzinami ciernymi. Po wciśnięciu pedału hamującego pojazdem w przewodach rośnie ciśnienie płynu hamulcowego. Następnie klocki hamulcowe zostają dociśnięte do tarczy hamulcowej.

Obecnie na rynku dostępne są kilkutłoczkowe zaciski hamulcowe. Liczba tych zacisków zależna jest od przeznaczenia danego pojazdu.

Hamulce bębnowe

Obecnie, większość pojazdów wyposażona jest w hamulce tarczowe. Jednak małe auta z małym silnikiem posiadają tarcze bębnowe umieszczone na tylnej osi. Ich zadaniem jest rozpieranie na zewnątrz zacisków znajdujących się wewnątrz bębna po wciśnięciu pedału hamulca. Dochodzi wtedy do zetknięcia się powierzchni ciernych bębna ze szczękami. W hamulcach bębnowych można również spotkać się z hydraulicznym rozpieraczem szczęk. Tam główną rolę odgrywa malutki cylinderek z płynem hamulcowym. Dzięki niemu, powierzchnie przesuwają się za pomocą wytworzonego ciśnienia po naciśnięciu pedału hamulca.

Płyn hamulcowy

Ciecz, która krąży po sieci obwodowej samochodu to nic innego jak płyn hamulcowy. Kiedy wzrasta ciśnienie, wielka siła napiera na zaciski. Dociskane są okładziny cierne do tarczy hamulcowej. Takie działanie rozpoczyna proces hamowania pojazdu. Co ważne, aby hamowanie było skuteczne i efektywne poziom płynu hamulcowego powinien być regularnie sprawdzany. Zbyt stary płyn lub jego całkowity brak może spowodować znaczne uszkodzenie układu hamulcowego.

Korektor rozkładający siłę hamowania

Niewątpliwie sukcesem odpowiadającym za poprawne hamowanie jest równomierne rozłożenie siły na wszystkie koła samochodu. Za to odpowiedzialny jest korektor siły hamowania. Pojazdy posiadające taki układ hamujący działają za pomocą dwóch obwodów. Czyli chodzi tu o podział: lewa-prawa.

Koło lewe tylne i przednie połączone są jednym obwodem i koło prawe tylne i przednie drugim. Oba te przewody zasila jeden korektor. Równomierne rozłożenie siły hamowania na wszystkie koła gwarantuje efektywne, bezpieczne oraz wydajniejsze hamowanie.

Pompa hamulcowa

Za wytworzenie ciśnienia w układzie hamulcowym odpowiada pompa hamulcowa. Za jej pomocą wytwarzany jest odpowiedni nacisk na tłoczki w zaciskach układu hamulcowego. Okładziny cierne są dociskane do tarcz dzięki, którym rozpoczynany jest manewr hamowania pojazdu.

Proces działania układu hamulcowego w pojeździe

Naciskając pedał hamulca zaczyna działać prawo Pascala. Za pomocą stałej siły ciśnienia w zamkniętym układzie hydraulicznym możliwe jest zwiększenie siły nacisku na inne części samochodowego układu hamulcowego. Naciśnięty pedał hamulca powoduje wzrost ciśnienia płynu hamulcowego oraz dosunięcie okładzin ciernych do tarczy wywołując tarcie.

Bezpieczne i skuteczne hamowanie naszego pojazdu

Wszystkie wyżej wymienione części układu hamulcowego odpowiadają za cały proces hamowania. To też zapewnia kierowcy bezpieczeństwo oraz efektywność tej czynności. Jednym słowem klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, płyn hamulcowy oraz pozostałe części całego układy hamulcowego muszą być regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanych mechaników samochodowych. Jedno jest pewne – na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Lepiej więc, kupić części sprawdzonych i polecanych producentów. Co ważne, u nas jest w czym wybierać.

Nasza firma posiada sprawdzone i polecane części do układu hamulcowego największych producentów. Dlatego zakup jakiejkolwiek części samochodowych będzie dobrą decyzją. Dzięki nim zapewnisz sobie skutecznie hamowanie swoim pojazdem.

topbrakes