Wybór najlepszych klocków do naszego samochodu

Oferta sklepów motoryzacyjnych jest bardzo bogata a decyzja stojąca przed użytkownikiem samochodu nieoczywista, w artykule opiszemy podstawowe rodzaje klocków hamulcowych, wady, zalety, które klocki hamulcowe będą dla nas najlepsze.

Oryginalne klocki hamulcowe które zostały założone w Państwa samochodzie są odpowiednie dla większości kierowców, niestety nie w każdych warunkach użytkowanie samochodu z standardowymi hamulcami jest bezpieczne. Kiedy podróżujemy samochodem z pełnym bagażnikiem, lub ciągnąc przyczepę, lub preferujemy dynamiczny styl jazdy seryjne hamulce są znacznie bardziej obciążone, pod wpływem działania wysokiej temperatury dochodzi do drastycznego spadku skuteczności działania hamulców, co nawet może doprowadzić do uszkodzenia tarcz i klocków. W takich sytuacjach producenci niektórych modeli samochodów przychodzą z pomocą proponując opcję większych i wydajniejszych hamulców, niestety wiąże się to z znacznym kosztem zakupu i często koniecznością zmiany obręczy kół o większej średnicy. Alternatywą jest montaż klocków hamulcowych o większej skuteczności hamowania. Rozważając wybór tego rozwiązania spotkamy się z trzema rodzajami klocków: organiczne, pół metaliczne, ceramiczne. Każdy z nich posiada unikalny cechy i parametry które równią się wraz z materiałami użytymi do ich budowy. Sama czynność wymiany klocków do zacisków hamulcowych odbywa się identycznie jak w przypadku oryginalnych klocków w hamulcach tarczowych.

Klocki organiczne

Najpopularniejszy rodzaj klocków hamulcowych montowany w ok 95% samochodach. Klocki hamulcowe organiczne zbudowane w oparciu o materiał cierny składający się z kilkudziesięciu składników, w przeważającej ilości są to: żywica, włókna metali oraz grafit. Proporcje składników i technologia wykonania zapewnia sprawne działanie hamulców do temperatury ok 300 st. C po przekroczeniu której następuje wypalanie organicznych składników materiału, pozostawiając w przeważającej ilości wtrącenia metaliczne. Przegrzane klocki hamulcowe w mniejszym bądź większym stopniu powodują większe zużycie tarcz hamulcowych a także wykazują mniejszy współczynnik tarcia i osłabienie wydajności hamulców – wtedy należy wymienić klocki hamulcowe.

Głównymi zaletami organicznych klocków są: niska cena oraz przez właściwości klocków nazywane tzw. klockami miękkimi przez co są bardzo ciche oraz wykazują małe zużycie tarcz hamulcowych. Domieszki kewlaru i grafitu zapewniają optymalne rozproszenie ciepła podczas hamowania.

Wadą tych że klocków jest niska maksymalna temperatura pracy, po przekroczeniu której współczynnik tarcia drastycznie spada doprowadzając do osłabienia wydajności hamulców. Przegrzane klocki hamulcowe oprócz słabych parametrów zmniejszają zdolność do rozproszenia ciepła i zwiększają ryzyko przegrzania tarcz hamulcowych.

Standardowe klocki hamulcowe takie jak Klocki Ate polecane dla kierowców samochodów którzy preferują spokojny styl jazdy, którzy najczęściej podróżują nie obciążonymi autami.

Klocki Ceramiczne

Ten rodzaj klocków został wprowadzony na rynek w latach 80, obecnie zasłużenie zyskują coraz większą popularność wśród kierowców. Klocki Ceramiczne są zbudowane z włókien ceramicznych, krzemu, węgla, a także w mniejszej ilości włókien miedzi. Funkcję wypełniacza pełni żywica.

Ceramiczne klocki hamulcowe takie jak np. Ebc Red Stuff są wykonane z opartego na żywicy materiału wypełniającego, który zawiera włókna ceramiczne, a także niewielkie ilości włókien miedzi. Ceramiczne związki dobrze rozpraszają ciepło, więc wydajność pozostaje silna po wielokrotnych twardych zatrzymaniach. Ceramiczne klocki hamulcowe są najcichsze dzięki wyższej częstotliwości rezonansowej, która nie jest wykrywana przez ludzkie uszy. Co równie ważne, klocki ceramiczne wytwarzają najmniejszą ilość pyłu hamulcowego we wszystkich rodzajach mieszanek. Własności fizyczne pyłu z klocków sprawiają że nie przylega do felg jak w tradycyjnych klockach i praktycznie nie pozostawiają widocznych czarnych pozostałości na kołach.

Biorąc pod uwagę ich wyjątkową kombinację wysokiej przyczepności, niskiego zużycia, cichej aplikacji, przyjaznej dla użytkownika modulacji i niskiego zapylenia, nietrudno zrozumieć, dlaczego jedyną wadą ceramicznych podkładek jest ich wysoki koszt produkcji.
Ceramiczne okładziny hamulcowe
Tutaj pokazany jest ceramiczny klocek hamulcowy (góra) z typowym półmetalicznym (na dole).

Unikalną zaletą ceramicznych klocków hamulcowych jest to, że zapewniają one w pełni skuteczną siłę hamowania, gdy są zimne, w przeciwieństwie do innych rodzajów klocków performance, które muszą najpierw osiągnąć określoną temperaturę. Dodatkowo ceramiczne klocki hamulcowe oferują zdolność do rozproszenia ciepła podobną do klocków organicznych – należy jednak pamiętać że ceramiczne klocki podczas intensywnej pracy generują wyższe temperatury co powoduje powstanie większego ryzyka przegrzania tarcz hamulcowych. Dlatego nie są polecane dla kierowców preferujących dynamiczny styl jazdy oraz dla ciężkich i mocnych samochodów gdzie układ hamulcowy często jest mocno obciążony.

Zalety:

- małe pylenie

- cicha praca

- małe zużycie klocków

Wady:

- większe zużycie tarcz hamulcowych

- większe obciążenie cieplne tarcz hamulcowych

 

Biorąc pod uwagę ich wyjątkową kombinację dobrych parametrów, niskiego zużycia, cichej pracy, przyjaznej dla użytkownika modulacji i niskiego zapylenia, nietrudno zrozumieć, dlaczego jedyną wadą ceramicznych podkładek jest ich wysoki koszt produkcji.

Klocki pół metaliczne

Stanowią największą grupę klocków performance czyli klocków o większej skuteczności. Materiał cierny klocków wykonany z stalowych i miedzianych włókien. Budowa klocków półmetalicznych sprawia że rozpraszają one ciepło znacznie efektywniej od klocków organicznych i ceramicznych, mogą również generować więcej pyłu który tworzy na felgach czarną powłokę. Budowa materiału ciernego sprawia że klocki mają większą skłonność do hałasu w postaci pisków. W zależności od producenta oraz modelu klocki oferują parametry przewyższające seryjne kocki hamulcowe. Głównymi zaletami są większy współczynnik tarcia a także większy maksymalny zakres temperatury co sprawia że klocki idealnie sprawdzają się w samochodach gdzie oczekujemy większej sprawności hamulców, w samochodach sportowych, Suv oraz dla użytkowników preferujących dynamiczny styl jazdy np. klocki Hawk Hps Klocki Ebc Yellow. Wadami klocków pół-metalicznych w zależności od wybranego modelu klocków mogą być: większe pylenie, skłonność klocków do pisków, w klockach sportowych większe zużycie tarcz.

Właściwości i parametry tego samego rodzaju klocków mogą się znacznie różnić w zależności od producenta i konkretnego modelu klocków, na stronie produktu w naszym sklepie online każdy z klocków hamulcowych posiada porównanie podstawowych parametrów klocków wraz z sugerowanym zastosowaniem, oraz opinie klientów. W razie jakichkolwiek wątpliwości służymy pomocą.