Bicie tarcz hamulcowych objawia się drganiami kierownicy, pedału hamulca lub całego nadwozia podczas hamowania. Bicie tarcz hamulcowych może mieć różne podłoże. Do najczęstszych przyczyn tego zjawiska należą:

1. Wibracje wynikające z przegrzania tarczy hamulcowej

Przegrzanie tarcz hamulcowych to jedna z najczęstszych przyczyn bicia tarcz. Charakterystyczną cechą wibracji spowodowanych przegrzaniem jest nasilanie zjawiska wraz z wzrostem temp. tarcz i może całkowicie zanikać przy zimnych hamulcach. Przegrzany materiał ma tendencje do odkształcania pod wpływem temperatury. Przegrzane tarcze nie kwalifikują do wymiany, przetoczenie przegrzanych tarcz nie eliminuje wady dając krótkotrwała poprawę. Najczęściej problem występuje w ciężkich / mocnych i sportowych samochodach, oraz przy dynamicznym i agresywnym stylu jazdy. Aby zapobiegać przegrzewaniu tarcz należy używać klocków z grupy Performance czyli klocków wykorzystujących półmetaliczne okładziny cierne.

Punktowe przegrzanie tarczy. Przyczyną jest zatrzymanie się z wciśniętym hamulcem przy bardzo rozgrzanych tarczach. W konsekwencji następuje miejscowe przegrzanie tarczy. Podczas hamowania z niskich prędkości daje się wyczuć pulsowanie momentu, samochód hamuje nierównomiernie, skokowo.

2. Niepoprawny montaż

Niewłaściwy montaż tarcz hamulcowych to kolejna częsta przyczyna ich bicia. Nawet najmniejsze zanieczyszczenia, takie jak kurz czy rdza, które dostaną się pomiędzy piastę a tarczę, mogą powodować jej bicie. Nowe tarcze hamulcowe należy montować na oczyszczona powierzchnię piasty. Czyszczenie należy przeprowadzić mechanicznie. Przygotowana piasta powinna być gładka i wolna os rdzy, zanieczyszczeń. do montażu tarcz nie stosujemy smaru ani past, montaż należy przeprowadzić na "sucho". Przed montażem należy sprawdzić stan piast; maksymalna odchyłka na obwodzie to 0,02mm, a zamontowanej tarczy 0,05mm. Należy również zwrócić uwagę na równomierne dokręcenie śrub kół zalecanym przez producenta momentem przy użyciu klucza dynamometrycznego. Zbyt mocne dokręcenie może doprowadzić do odkształcenia piasty i tarczy co również będzie skutkowało biciem tarcz. Szczególnie jest to istotne dla tarcz hamulcowych o dużej średnicy, powyżej 380mm.

Oczyszczona powierzchnia piasty

fot.1. proces czyszczenia piasty

Pomiar grubości tarczy hamulcowej

fot.2. pomiar grubości tarczy przy użyciu specjalistycznego uchwytu

3. Usterka piasty koła

Uszkodzona piasta koła również może być przyczyną bicia tarcz hamulcowych. Podczas montażu należy sprawdzić płaszczyznę powierzchni piasty czujnikiem zegarowym. Dopuszczalna odchyłka na zewnętrznym obwodzie piasty to maksymalnie 0,02mm. Również ależy sprawdzić samą płaszczyznę tarczy, szczególnie w okolicach śrub gdzie mogą być wyciągnięte gwinty przez zbyt mocne dokręcenie śrub kół.

4. Deformacja powierzchni tarczy, czyli zwichrowanie

Deformacja powierzchni tarczy wywołuje bicie podczas hamowania na kierownicy i pulsację pedału hamulca w całym zakresie prędkości, niezależnie od temperatury hamulców. Deformacja tarczy objawia się odchyłkami powierzchni tarczy wzdłuż osi jej obrotu. Wymycie powierzchni tarczy objawia się miejscowym zużycie powierzchni zwykle na skutek usterki piasty lub niepoprawnego montażu. Diagnozę nowych tarcz przeprowadza się przy użyciu czujnika zegarowego. Maksymalna odchyłka na obwodzie to 0,05mm. Pomiar ten wykonuje się głownie przy montażu nowych tarcz. W przypadku diagnozy używanej już tarczy należy wykonać pomiar grubości tarczy hamulcowej na obwodzie przy użyciu śruby mikrometrycznej lub czujnika zegarowego wyposażonego w specjalistyczny zderzak na przegubie. Zdiagnozowane usterki zwichrowania oraz wymycia powierzchni tarczy można wyeliminować przez przetoczenie tarcz.

Zwichrowana tarcza hamulcowa

fot.3. zwichrowana powierzchnia tarczy

Wymycie powierzchni piasty

fot.4. wymycie powierzchni piasty

Skutki bicia tarcz hamulcowych

Ignorowanie bicia tarcz hamulcowych może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak:

  • • Spadek skuteczności hamowania: Bicie tarcz powoduje nierównomierny kontakt z klockami hamulcowymi, co zmniejsza siłę hamowania i wydłuża drogę hamowania.
  • • Uszkodzenie innych elementów układu hamulcowego: Wibracje generowane przez bijące tarcze mogą przyspieszać zużycie klocków hamulcowych, zacisków, a nawet elementów zawieszenia.
  • • Zagrożenie bezpieczeństwa: Spadek skuteczności hamowania może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, a w skrajnych przypadkach nawet do wypadku. Podsumowanie Bicie tarcz hamulcowych to problem, którego nie należy lekceważyć. W przypadku wystąpienia objawów bicia, należy udać się do mechanika w celu zdiagnozowania przyczyny i naprawy usterki. Pamiętajmy, że sprawny układ hamulcowy to podstawa bezpieczeństwa na drodze.