Na rynku jest dostępnych wiele typów klocków hamulcowych do różnych zastosowań i aplikacji. Przygotowaliśmy krótki przewodnik, aby pomóc Państwu zdecydować które klocki hamulcowe będą spełniały Państwa oczekiwania co do zwiększenia skuteczności, typu samochodu, stylu jazdy oraz komfortu.
Klocki hamulcowe możemy podzielić według typu okładziny ciernej.
Klocki organiczne
Są najczęściej montowanymi klockami hamulcowymi w seryjnie produkowanych samochodach. Klocki organiczne zyskały dużą popularność dzięki niskiej cenie oraz stosunkowo małym zużyciu tarcz hamulcowych. Doskonale sprawdzają się w codziennym użytkowaniu przy spokojnym stylu jazdy, dobrze działają już od najniższych temperatur, ale wraz z wzrostem temperatury szybką tracą swoje parametry. Wadą klocków organicznych jest malejąca skuteczność hamulców wraz z wzrostem temperatury, słaba zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, to też zwiększają ryzyko przegrzania i w konsekwencji do zwichrowania tarcz hamulcowych. Podczas pracy w wysokich temperaturach zwiększa się zużycie okładziny klocków, a zmniejsza podatność na fading. Klocki organiczne nie nadają się do dynamicznego i agresywnego stylu jazdy, a nawet mogą być niebezpieczne przez nagłą utratę swoich parametrów.
Najważniejsze cechy:
- ✅ cicha praca,
- ✅ niska cena,
- ✅ wysokie przebiegi,
- ❌ zanik parametrów w wysokich temperaturach,
- ❌ mała odporność okładziny na wysokie temperatury,
Do najbardziej cenionych klocków organicznych należą: klocki ATE, Zimmermann oraz Brembo
Klocki Ceramiczne
Są nowoczesną mieszanką cierną zbudowaną najczęściej kompozytu włókien aramidowych. Klocki Ceramiczne przede wszystkim oferują wysoki komfort użytkowania przez znacznie ograniczoną emisję pyłu podczas hamowania, sam pył pochodzący z klocków jest jasny i łatwy do usunięcia, dzięki temu felgi pozostają czyste przez dłuższy czas. Zastosowanie włókien aramidowych w mieszankach semi ceramicznych pozwoliło zwiększyć zakres temperatury pracy klocków oraz współczynnik tarcia, dzięki temu otrzymujemy klocki hamulcowe zapewniające wysoki komfort, estetykę oraz zwiększoną skuteczność hamulców w każdych warunkach. Kolejną zaletą klocków ceramicznych jest znacznie mniejsze zużycie okładziny nawet podczas pracy w wysokiej temperaturze, przekłada się to na większe przebiegi. Mimo szeregu zalet klocków ceramicznych należy pamiętać że mieszanka cierna może powodować nieco większe zużycie tarcz hamulcowych, kolejną cechą klocków jest mniejsza zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, dlatego klocki mimo szerokiego zakresu temperatury nie są polecane do ciężkich samochodów oraz dla użytkowników preferujących agresywny styl jazdy. Więcej informacji na temat klocków ceramicznych znajdą Państwo w artykule na naszym blogu "Klocki ceramiczne, zalety i wady".
Cechy klocków ceramicznych:
- ✅ niskie pylenie,
- ✅ małe zużycie klocków - wysokie przebiegi,
- ✅ cicha praca,
- ❌ szybsze zużycie tarcz,
- ❌ wyższa temperatura pracy - ryzyko przegrzania tarcz,
- ❌ wyższa cena,
Klocki Semi Metaliczne
Klocki hamulcowe półmetaliczne są najczęściej stosowane jako klocki o podwyższonej skuteczności. Spośród klocków tej grupy możemy rozróżnić szereg modeli z grupy performance do ruchu ulicznego, klocków uliczno - torowych oraz klocki do sportu.
Klocki hamulcowe pół metaliczne odznaczają się znacznie szerszym zakresem temperatury pracy w porównaniu do klocków organicznych, niektóre mieszanki dopuszczone do ruchu ulicznego oferują nawet dwukrotnie większy zakres temperatury, przekłada się to wysoką skuteczność również podczas agresywnego stylu jazdy, hamowania z dużych prędkości, oraz w każdym samochodzie w którym wydajność seryjnych hamulców jest niewystarczająca. Zawartość frakcji metalicznych w okładzinie klocków hamulcowych powoduje mniejsze zużycie w porównaniu z okładzinami organicznymi, lepszą modulację siły hamowania oraz wyższy współczynnik tarcia. Kolejną ważną zaletą klocków semi metalicznych jest wysoka zdolność do odprowadzania temperatury z powierzchni tarczy hamulcowej, dzięki czemu temperatura pracy hamulców jest niższa ogranicza to ryzyko przegrzania i w konsekwencji zwichrowania tarcz hamulcowych. Większość ulicznych mieszanek performance zachowuje komfort seryjnych klocków hamulcowych, w zależności od modelu klocków mogą mieć nieco większą skłonność do hałasu w postaci pisków oraz mogą pylić nieco więcej w porównaniu do ich seryjnych odpowiedników.
Cechy klocków performance:
- ✅ wyższa odporność na wysokie temperatury,
- ✅ utrzymanie wyższych parametrów i skuteczności hamowania w wysokich temperaturach,
- ✅ wyższa skuteczność hamowania,
- ✅ lepsza modulacja siły hamowania,
- ❌ nieco wyższe pylenie,
- ❌ większa skłonność do pisków,
- ❌ wyższa cena,
Klocki Metaliczne
To klocki przeznaczone głownie do sportu. Ich cechą jest znacznie wyższy współczynnik tarcia w porównaniu do klocków przeznaczonych do ruchu ulicznego. W zależności od konkretnego modelu mogą wymagać dogrzewania do prawidłowej pracy np. Ferodo DS3000. Chodź sa dostępne mieszanki które już na zimno oferują wysoki współczynnik tarcia np. Ferodo DS UNO, Carbone Lorraine RC_. Zwykle nie posiadają homologacji drogowej.
Obok wysokiego współczynnika tarcia oraz głębokiej modulacji siły hamowania najważniejsza cechą tych klocków jest możliwość pracy w bardzo wysokich temperaturach, w których te klocki nie tracą wysokich parametrów.
Chodź klocki przeznaczone głownie do sportu są czasem wybierane dla wymagających kierowców do jazdy w imprezach Track Day oraz do użytku na co dzień. trzeba pamiętać że zakładając tego typu klocki musimy liczyć się z utratą jakiegokolwiek komfortu podczas użytkowania. Klocki sportowe potrafią generować znaczny hałas podczas hamowania, pylić znacznie więcej od klocków seryjnych oraz chodź same klocki zużywają się zwykle znacznie wolniej od serii to zużywają znacznie szybciej tarcze hamulcowe.
Cechy klocków sportowych:
- ✅ doskonałe parametry hamowania w wysokich temperaturach,
- ✅ niskie zużycie okładzin ciernych,
- ✅ odporność na długotrwałe działanie wysokiej temperatury,
- ❌ wysokie pylenie,
- ❌ hałas,
- ❌ wyższe zużycie tarcz hamulcowych,
- ❌ wysoka cena,
- ❌ brak homologacji drogowej,
- ❌ niektóre mieszanki mogą wymagać dogrzewania,

Wykres 1. Porównanie charakterystyki i zakresu temperatury typów klocków hamulcowych
Poniżej zamieszamy poglądowe zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy. Odpowiedni wybór jest uzależniony o stylu jazdy preferencji kierowcy oraz modelu samochodu. W razie pytań Prosimy o kontakt przez formularz
|
Typ samochodu |
Styl Jazdy
|
||
|
Spokojny
|
Dynamiczny
|
Agresywny
|
|
|
Kompaktowe Miejskie |
Ebc Green Ebc Red DBA SS (Ceramic) Black Diamond Fast Road Ferodo DS Performance Hawk HPS Hawk PC SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050) |
Ebc Green Ebc Red DBA SP DBA SS (Ceramic) Black Diamond Fast Road Ferodo DS Performance Hawk HPS Hawk HPS 5.0 Hawk PC SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)
|
Ebc Yellow Ferodo DS 2500 Hawk HPS 5.0 |
|
Klasa średnia |
Ebc Red DBA SP Performance DBA SS (Ceramic) Black Diamond Fast Road Hawk HPS Hawk LTS Ferodo DS Performance |
Ebc Yellow Hawk LTS Hawk HPS 5.0 Ferodo DS Performance DBA XP SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)
|
Ferodo DS 2500 Hawk HPS 5.0 Hawk HP Plus |
|
SUV Van Pickup |
Ferodo DS Performance Hawk HPS SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050) |
Ebc Yellow DBA XP Hawk LTS Hawk HPS 5.0 Ferodo DS 2500 |
EBC Yellow Ebc Blue DBA XP Ferodo DS 2500 Hawk SD Hawk HP Plus |
|
Ciężkie limuzyny |
EBC green SUV 6000 & 7000 Hawk HPS SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050) Hawk HPS 5.0 |
Ebc Yellow Hawk HPS 5.0 Ferodo DS Performance Ferodo DS 2500 |
EBC Yellow Ebc Blue Hawk SD Hawk HPS 5.0 Hawk HP Plus |
|
Sportowe |
Ebc Green DBA SS (ceramic) SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050) Hawk HPS Ferodo DS Performance |
EBC Yellow DBA XP Ferodo DS Performance Ferodo DS 2500 Hawk SD Hawk HPS 5.0 Hawk LTS |
EBC Yellow Ebc Blue EBC RP1/X Ferodo DS 2500 Hawk HP Plus DBA XP
|
|
Terenowe 4 x 4 |
Ebc Green EBC green SUV 6000 Black Diamond Fast Road Hawk HPS Ferodo DS Performance SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)
|
EBC Green SUV 6000 Ebc Yellow Hawk LTS HAWK SD Super Duty Hawk HPS 5.0 Ferodo DS Performance DBA XP |
EBC Yellow Ebc Blue Ferodo DS 2500 Hawk SD Super Duty Hawk HP Plus DBA XP |
Tabela 1. Przykładowe zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy
Przypisy:
- ATE
Topbrakes.pl
