Na rynku jest dostępnych wiele typów klocków hamulcowych do różnych zastosowań i aplikacji. Przygotowaliśmy krótki przewodnik, aby pomóc Państwu zdecydować które klocki hamulcowe będą spełniały Państwa oczekiwania co do zwiększenia skuteczności, typu samochodu, stylu jazdy oraz komfortu.

Klocki hamulcowe możemy podzielić według typu okładziny ciernej.

Klocki organiczne

Są najczęściej montowanymi klockami hamulcowymi w seryjnie produkowanych samochodach. Klocki organiczne zyskały dużą popularność dzięki niskiej cenie oraz stosunkowo małym zużyciu tarcz hamulcowych. Doskonale sprawdzają się w codziennym użytkowaniu przy spokojnym stylu jazdy, dobrze działają już od najniższych temperatur, ale wraz z wzrostem temperatury szybką tracą swoje parametry. Wadą klocków organicznych jest malejąca skuteczność hamulców wraz z wzrostem temperatury, słaba zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, to też zwiększają ryzyko przegrzania i w konsekwencji do zwichrowania tarcz hamulcowych. Podczas pracy w wysokich temperaturach zwiększa się zużycie okładziny klocków, a zmniejsza podatność na fading. Klocki organiczne nie nadają się do dynamicznego i agresywnego stylu jazdy, a nawet mogą być niebezpieczne przez nagłą utratę swoich parametrów.

Najważniejsze cechy:

  • ✅ cicha praca,
  • ✅ niska cena,
  • ✅ wysokie przebiegi,
  • ❌ zanik parametrów w wysokich temperaturach,
  • ❌ mała odporność okładziny na wysokie temperatury,

Do najbardziej cenionych klocków organicznych należą: klocki ATE, Zimmermann oraz Brembo

Klocki Ceramiczne

Są nowoczesną mieszanką cierną zbudowaną najczęściej kompozytu włókien aramidowych. Klocki Ceramiczne przede wszystkim oferują wysoki komfort użytkowania przez znacznie ograniczoną emisję pyłu podczas hamowania, sam pył pochodzący z klocków jest jasny i łatwy do usunięcia, dzięki temu felgi pozostają czyste przez dłuższy czas. Zastosowanie włókien aramidowych w mieszankach semi ceramicznych pozwoliło zwiększyć zakres temperatury pracy klocków oraz współczynnik tarcia, dzięki temu otrzymujemy klocki hamulcowe zapewniające wysoki komfort, estetykę oraz zwiększoną skuteczność hamulców w każdych warunkach. Kolejną zaletą klocków ceramicznych jest znacznie mniejsze zużycie okładziny nawet podczas pracy w wysokiej temperaturze, przekłada się to na większe przebiegi. Mimo szeregu zalet klocków ceramicznych należy pamiętać że mieszanka cierna może powodować nieco większe zużycie tarcz hamulcowych, kolejną cechą klocków jest mniejsza zdolność do odprowadzania ciepła z powierzchni tarczy, dlatego klocki mimo szerokiego zakresu temperatury nie są polecane do ciężkich samochodów oraz dla użytkowników preferujących agresywny styl jazdy. Więcej informacji na temat klocków ceramicznych znajdą Państwo w artykule na naszym blogu "Klocki ceramiczne, zalety i wady".

Cechy klocków ceramicznych:

  • ✅ niskie pylenie,
  • ✅ małe zużycie klocków - wysokie przebiegi,
  • ✅ cicha praca,
  • ❌ szybsze zużycie tarcz,
  • ❌ wyższa temperatura pracy - ryzyko przegrzania tarcz,
  • ❌ wyższa cena,

Klocki Semi Metaliczne

Klocki hamulcowe półmetaliczne są najczęściej stosowane jako klocki o podwyższonej skuteczności. Spośród klocków tej grupy możemy rozróżnić szereg modeli z grupy performance do ruchu ulicznego, klocków uliczno - torowych oraz klocki do sportu.

Klocki hamulcowe pół metaliczne odznaczają się znacznie szerszym zakresem temperatury pracy w porównaniu do klocków organicznych, niektóre mieszanki dopuszczone do ruchu ulicznego oferują nawet dwukrotnie większy zakres temperatury, przekłada się to wysoką skuteczność również podczas agresywnego stylu jazdy, hamowania z dużych prędkości, oraz w każdym samochodzie w którym wydajność seryjnych hamulców jest niewystarczająca. Zawartość frakcji metalicznych w okładzinie klocków hamulcowych powoduje mniejsze zużycie w porównaniu z okładzinami organicznymi, lepszą modulację siły hamowania oraz wyższy współczynnik tarcia. Kolejną ważną zaletą klocków semi metalicznych jest wysoka zdolność do odprowadzania temperatury z powierzchni tarczy hamulcowej, dzięki czemu temperatura pracy hamulców jest niższa ogranicza to ryzyko przegrzania i w konsekwencji zwichrowania tarcz hamulcowych. Większość ulicznych mieszanek performance zachowuje komfort seryjnych klocków hamulcowych, w zależności od modelu klocków mogą mieć nieco większą skłonność do hałasu w postaci pisków oraz mogą pylić nieco więcej w porównaniu do ich seryjnych odpowiedników.

Cechy klocków performance:

  • ✅ wyższa odporność na wysokie temperatury,
  • ✅ utrzymanie wyższych parametrów i skuteczności hamowania w wysokich temperaturach,
  • ✅ wyższa skuteczność hamowania,
  • ✅ lepsza modulacja siły hamowania,
  • ❌ nieco wyższe pylenie,
  • ❌ większa skłonność do pisków,
  • ❌ wyższa cena,

Klocki Metaliczne

To klocki przeznaczone głownie do sportu. Ich cechą jest znacznie wyższy współczynnik tarcia w porównaniu do klocków przeznaczonych do ruchu ulicznego. W zależności od konkretnego modelu mogą wymagać dogrzewania do prawidłowej pracy np. Ferodo DS3000. Chodź sa dostępne mieszanki które już na zimno oferują wysoki współczynnik tarcia np. Ferodo DS UNO, Carbone Lorraine RC_. Zwykle nie posiadają homologacji drogowej.

Obok wysokiego współczynnika tarcia oraz głębokiej modulacji siły hamowania najważniejsza cechą tych klocków jest możliwość pracy w bardzo wysokich temperaturach, w których te klocki nie tracą wysokich parametrów.

Chodź klocki  przeznaczone głownie do sportu są czasem wybierane dla wymagających kierowców do jazdy w imprezach Track Day oraz do użytku na co dzień. trzeba pamiętać że zakładając tego typu klocki musimy liczyć się z utratą jakiegokolwiek komfortu podczas użytkowania. Klocki sportowe potrafią generować znaczny hałas podczas hamowania, pylić znacznie więcej od klocków seryjnych oraz chodź same klocki zużywają się zwykle znacznie wolniej od serii to zużywają znacznie szybciej tarcze hamulcowe.

Cechy klocków sportowych:

  • ✅ doskonałe parametry hamowania w wysokich temperaturach,
  • ✅ niskie zużycie okładzin ciernych,
  • ✅ odporność na długotrwałe działanie wysokiej temperatury,
  • ❌ wysokie pylenie,
  • ❌ hałas,
  • ❌ wyższe zużycie tarcz hamulcowych,
  • ❌ wysoka cena,
  • ❌ brak homologacji drogowej,
  • ❌ niektóre mieszanki mogą wymagać dogrzewania,

Porównanie właściwości klocków hamulcowych

Wykres 1. Porównanie charakterystyki i zakresu temperatury typów klocków hamulcowych

Poniżej zamieszamy poglądowe zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy. Odpowiedni wybór jest uzależniony o stylu jazdy preferencji kierowcy oraz modelu samochodu. W razie pytań Prosimy o kontakt przez formularz

  Typ samochodu  

Styl Jazdy

Spokojny

Dynamiczny

Agresywny

Kompaktowe

Miejskie

 Ebc Green

 Ebc Red

 DBA SP

 DBA SS (Ceramic)

 Black Diamond Fast Road

 Ferodo DS Performance

 Hawk HPS

 Hawk PC

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 Ebc Green

 Ebc Red

 DBA SP

 DBA SS (Ceramic)

 Black Diamond Fast Road

 Ferodo DS Performance

 Hawk HPS

 Hawk HPS 5.0

 Hawk PC

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 

 DBA XP

 Ebc Yellow

 Ferodo DS 2500

 Hawk HPS 5.0

Klasa średnia

Ebc Green

 Ebc Red

 DBA SP Performance

 DBA SS (Ceramic)

 Black Diamond Fast Road

 Hawk HPS

 Hawk LTS

 Ferodo DS Performance

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 Ebc Yellow

 Hawk LTS

 Hawk HPS 5.0

 Ferodo DS Performance

 DBA XP

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 

EBC Yellow

 Ebc Blue

 Ferodo DS 2500

 Hawk HPS 5.0

 Hawk HP Plus

SUV

Van

Pickup

 EBC green SUV 6000 & 7000

 Ferodo DS Performance

 Hawk HPS

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 Ebc Yellow

 DBA XP

 Hawk LTS

 Hawk HPS 5.0

 Ferodo DS 2500

 EBC Yellow

 Ebc Blue

 DBA XP

 Ferodo DS 2500

 Hawk SD

 Hawk HP Plus

  Ciężkie limuzyny  

 EBC green SUV 6000 & 7000

 Hawk HPS

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 Hawk HPS 5.0

 Ebc Yellow

 Hawk LTS

 Hawk HPS 5.0

 Ferodo DS Performance

 Ferodo DS 2500

 EBC Yellow

 Ebc Blue

 Ferodo DS 2500

 Hawk SD

 Hawk HPS 5.0

 Hawk HP Plus

Sportowe

 Ebc Green

 Ebc Red (ceramic)

 DBA SS (ceramic)

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 Hawk HPS

 Ferodo DS Performance

 EBC Yellow

 DBA XP

 Ferodo DS Performance

 Ferodo DS 2500

 Hawk SD

 Hawk HPS 5.0

Hawk LTS

 EBC Yellow

 Ebc Blue

 EBC RP1/X

 Ferodo DS 2500

 Hawk HP Plus

 DBA XP

 

Terenowe

4 x 4

 Ebc Green

 EBC green SUV 6000

 Black Diamond Fast Road

 Hawk HPS

 Ferodo DS Performance

 SDT Brakes S50 (dawniej Galfer FDHP 1050)

 

 EBC Green SUV 6000

 Ebc Yellow

 Hawk LTS

 HAWK SD Super Duty

 Hawk HPS 5.0

 Ferodo DS Performance

 DBA XP

 EBC Yellow

 Ebc Blue

 Ferodo DS 2500

 Hawk SD Super Duty

 Hawk HP Plus

 DBA XP

  Tabela 1. Przykładowe zastosowanie klocków hamulcowych co do typu samochodu i stylu jazdy

Przypisy:
ATE

Topbrakes.pl