Sprawdzenie stanu przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe są ważnym elementem układu hamulcowego które mają bezpośredni wpływ na prawidłowe działanie układu hamulcowego i bezpieczeństwo jazdy samochodem. O Ile producenci samochodów nie wymagają wymiany tych elementów w ramach okresowych usług serwisowych, to wymaga się kontroli stanu przewodów i w razie stwierdzania konieczności, ich wymiany.

Schemat typowego układu hamulcowego w samochodzie

Powyższy rysunek przedstawia uproszczony schemat typowego układu hamulcowego w samochodzie. W pierwszej kolejności płyn hamulcowy jest przesyłany sztywnymi przewodami od pompy hamulcowej i rozprowadzany po karoserii w okolice kół, gdzie na ostatnim odcinku sztywne przewody zastają zastąpione elastycznymi aby umożliwić ruch zawieszenia samochodu i kół. To właśnie te ostatnie wymagają szczególnej uwagi ponieważ najczęściej dochodzi do ich usterki i konieczności wymiany.

Przewody elastyczne wykonane są najczęściej z odpornej na działanie płynów hamulcowych wkładki otoczonej kilkoma warstwami gumy ochronnej. Taka konstrukcja zapewnia odpowiednią wytrzymałość mechaniczną oraz elastyczność. Aby zapewnić dodatkową ochronę w miejscach narażonych na wysoką temperaturę na przewodach stosuje się dodatkowe tuleje ochronne, a w miejscach narażonych na otarcie spiralę z stalowego drutu.

Zamiennikiem gumowych przewodów elastycznych są przewody w stalowym oplocie które zbudowane są z wkładki z tworzywa sztucznego pokrytego warstwami ochronnymi i stalowym oplotem z stali kwasoodpornej. Chociaż zwykle kosztują więcej od przewodów gumowych zapewniają znacznie większą wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne oraz znacznie większą odporność na starzenie, niektórzy producenci zapewniają dożywotnią gwarancję na swoje produkty. Konstrukcja przewodów w stalowym oplocie pozwala zachować wysoką elastyczność przewodów oraz zachowaniu stałej objętości przy wysokim ciśnieniu co zapewnia wysoką precyzję i wyczucie hamulców. Wykorzystywane najczęściej w wymagających samochodach z przeznaczeniem specjalnym, opancerzonych oraz w samochodach sportowych.

Elastyczne przewody gumowe ulegają zużyciu z biegiem czasu, najczęściej z jednego z poniższych powodów:

Uszkodzenia przewodów hamulcowych

Korozja metalowych części przewodów

Korozja przewodów hamulcowych

Jeżeli na powierzchni przewodów zauważymy ślady zaawansowanej korozji przewody należy wymienić. Korozja metalowych końcówek przewodów może przyczynić się do wycieku płynu hamulcowego i utraty ciśnienia hamowania. Metalowe elementy przewodów korodują także od wewnątrz na skutek obecności wody w płynie hamulcowym. Dlatego zaleca się regularną wymianę płynu hamulcowego co 2 lata.

Uszkodzenie wewnętrznej wkładki przewodów

Uszkodzenia przwodów hamulcowych

Na skutek wilgoci i temperatury płynu hamulcowego materiał ulega degradacji, w najgorszym wypadku może dojść do sytuacji że straci swoją wytrzymałość i dojdzie do pęknięcia przewodu utraty płynu i usterki hamulców. Płyn hamulcowy pod wpływem ciśnienia przeciskając się przez kolejne warstwy powoduje wybrzuszenia lub pęknięcia zewnętrznej warstwy materiału, a w konsekwencji wyciek płynu.

Pęknięcia na powierzchni przewodów

Pęknięcia na powierzchni przewodów hamulcowych

Gumowe przewody są narażone na działanie warunków atmosferycznych promieni UV, soli, oraz uszkodzeń mechanicznych, dlatego jak każdy inny produkt gumowy ulegają degradacji pod ich wpływem. W przypadku zaniedbania kauczuk może ulec uszkodzeniu i spowodować wyciek płynu hamulcowego.

Korozja metalowych przewodów

Pęknięcia na powierzchni przewodów hamulcowych

Przewody stalowe zwykle posiadają znacznie większą żywotność od gumowych, jednak również one mogą wymagać wymiany najczęściej ze względu na korozję. Ślady korozji na metalowych przewodach kwalifikują je do wymiany.

Wszystkie samochody od końca lat 60 wyposażone są w podwójne układy hydrauliczne, więc w razie awarii jednego z przewodów hamulec będzie działać na pozostałych dwóch kołach mimo że pedał hamulca będzie miał mniejszy opór pozwoli na awaryjne zatrzymanie samochodu.