Element cierny w tarczowych systemach hamulców. Montowane równolegle po obu stronach tarczy hamulcowej: w zaciskach pływających w których tłoczek lub tłoczki umieszczone są po jednej stronie zacisku a docisk odbywa się przez ruch zacisku w prowadnicach, lub w zaciskach przymocowanych względem jarzma na stałe, tłoczki zacisku w takim systemie są umieszczone symetrycznie po obu stronach tarczy. Klocki zbudowane są z podkładki stalowej wyposażonej w system haczyków na której wprasowuje się materiał cierny. Na tylnej stronie kloców stosuje się podkładki tłumiące które mają na celu eliminację drgań klocków powodujących piski. W niektórych aplikacjach stosuje fazowane krawędzie okładziny, szczeliny dylatacyjne które mają na celu eliminację drgań klocków w zacisku. Niektórzy producenci w wybranych systemach hamulcowych stosują kierunkowe klocki hamulcowe najczęściej w budowie tego typu klocków można spotkać wycięcia na podkładkach tłumiących czy niesymetryczne fazowanie krawędzi, ma to na celu równomierne zużycie okładziny klocków oraz uniknięcie hałasu podczas hamowania. Najczęściej stasowanym rodzajem materiału ciernego są tzw. klocki organiczne których głównym składnikiem pył węglowy i żywica. W samochodach sportowych oraz w tzw. klockach performance w składzie materiału ciernego używa się wtrąceń metalicznych najczęściej miedzi lub aluminium które wpływają na zwiększenie współczynnika tarcia oraz oferują większą maksymalną temperaturę pracy klocków. W nowoczesnych modelach klocków spotyka się także klocki ceramiczne (do żeliwnych tarcz hamulcowych) w których pył węglowy zastępuję się frakcjami materiału ceramicznego, mieszanka cierna tego typu odznacza się mniejszym pyleniem oraz niskim zużyciem klocków hamulcowych.

Konfigurator klocków i tarcz hamulcowych

Katalog tarcz i klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe