Brak dostępnych produktów.
Bądźcie czujni! W tym miejscu zostanie wyświetlonych więcej produktów w miarę ich dodawania.
Klocki hamulcowe to kluczowy element tarczowego układu hamulcowego, który bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo i skuteczność hamowania. Ich zadaniem jest wytworzenie siły tarcia, która pozwala na spowolnienie lub zatrzymanie pojazdu. Dlatego tak ważne jest, aby wybrać odpowiednie klocki hamulcowe, które będą dopasowane do Twojego samochodu, stylu jazdy oraz warunków eksploatacji.
Najważniejszym elementem klocków jest okładzina cierna, która styka się z tarczą hamulcową. Okładzina ta wykonana jest z materiałów, które charakteryzują się wysokim współczynnikiem tarcia oraz odpornością na wysokie temperatury. W zależności od rodzaju klocków hamulcowych, okładzina cierna może być wykonana z różnych materiałów, takich jak mieszanki ceramiczne, organiczne lub metaliczne.
Kolejnym ważnym elementem klocków hamulcowych jest metalowa płytka nośna, która stanowi podstawę dla okładziny ciernej. Płytka nośna wykonana jest ze stali, co zapewnia jej odpowiednią wytrzymałość oraz odporność na korozję oraz stabilność wymiarową. Dodatkowo klocki hamulcowe mogą być wyposażone w dodatkowe elementy, takie jak blaszki antywibracyjne, które redukują hałas podczas hamowania, oraz czujniki zużycia, które informują o konieczności wymiany klocków.

fot.1. Budowa klocków hamulcowych
Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, warunki eksploatacji, rodzaj klocków oraz model samochodu. Zazwyczaj zaleca się kontrolę stanu klocków co 10-15 tys. km, a wymianę co 30-50 tys. km. W przypadku dynamicznej jazdy lub częstego hamowania, klocki mogą zużywać się szybciej i wymagać wcześniejszej wymiany.
Oznaki zużycia klocków hamulcowych mogą być różne, ale najczęściej spotykane to:
Piski i skrzypienie podczas hamowania mogą mieć różne przyczyny. Najczęściej są one spowodowane zużyciem klocków, ale mogą również wynikać z innych czynników, takich jak:
Wybór klocków hamulcowych powinien być uzależniony od modelu samochodu, stylu jazdy oraz indywidualnych preferencji. Najlepsze klocki hamulcowe to te, które zapewniają wysoką skuteczność hamowania, cichą pracę i niskie pylenie.
Wpływ klocków na osiągi pojazdu:
Warto pamiętać, że rodzaj klocków hamulcowych ma wpływ na osiągi pojazdu. Klocki o wyższym współczynniku tarcia zapewniają lepszą skuteczność hamowania i krótszą drogę hamowania, ale mogą generować więcej hałasu i ciepła. Z kolei klocki o niższym współczynniku tarcia są cichsze, ale mogą wydłużać drogę hamowania.
Przed zakupem klocków warto porównać oferty różnych producentów i sprawdzić parametry takie jak:
Na rynku dostępne są różne rodzaje klocków hamulcowych, które różnią się między sobą składem, właściwościami oraz ceną. Do najpopularniejszych należą:
Klocki hamulcowe, które nie pylą, to marzenie wielu kierowców. Niestety, całkowicie bezpyłowe klocki nie istnieją. Proces hamowania zawsze generuje pewną ilość pyłu, który osadza się na felgach. Niemniej, niektóre rodzaje klocków, takie jak klocki ceramiczne, generują znacznie mniej pyłu niż inne.
Jeśli tarcze nie wykazują zużyciu to jest: grubość minimalna tarczy jest powyżej dopuszczalnego minimum, powierzchnia tarczy nie jest nadmiernie skorodowana a same tarcze nie są przegrzane i nie wykazują ponad normatywnego bicia nie wymaga się wymiany tarcz.
Najlepsze klocki hamulcowe to te, które są dopasowane do Twojego samochodu, stylu jazdy oraz warunków eksploatacji. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na rodzaj klocków, ich skuteczność hamowania, odporność na zużycie, generowanie pyłu oraz cenę. Warto również skonsultować się z mechanikiem lub specjalistą, który pomoże Ci wybrać odpowiednie klocki.

fot.2. Rodzaje klocków hamulcowych
klocki hamulcowe Alfa Romeo Stelvio
klocki hamulcowe Ford Mondeo MK5
klocki hamulcowe Skoda Octavia 2.0 TDI
klocki hamulcowe Subaru Forester
klocki hamulcowe Renault Megane MK4
klocki hamulcowe Land Rover Discovery 5
Bądźcie czujni! W tym miejscu zostanie wyświetlonych więcej produktów w miarę ich dodawania.