Stosowane w tarczowych systemach hamulcowych. Wykonane z żeliwa w zależności od przeznaczenia używa się stopów o większej zawartości węgla oraz modyfikowanych krzemem. Najczęściej stosuje się dwa rodzaje tarcz: pełne oraz wentylowane w których występują kanały wewnątrz tarczy biegnące od środka na zewnątrz. Najczęściej stosuje się konstrukcje jednoczęściową w której element roboczy - rotor oraz element mocujący - dzwon stanowią jeden odlew. W tarczach o większej średnicy oraz z przeznaczeniem do sportu często używa się konstrukcji dwuczęściowej w której element mocujący - dzwon wykonany jest z lekkich stopów siluminów połączonych z rotorem na stałe (za pomocą nitów lub śrub) lub w sposób umożliwiający przemieszczanie rotoru względem dzwonu (tzw. tarcze pływające). Tarcze dwuczęściowe mają na celu obniżenie masy tarczy co jest istotne w tarczach o dużej średnicy oraz pozwala na eliminację naprężeń powstających podczas rozszerzania stopu. Często na tarczach wykonuje się perforację w postaci nawierceń lub/i nacięć. Funkcja nacięć polega na oczyszczeniu powierzchni roboczej zarówno z zanieczyszczeń zewnętrznych:, wody, błota jak i powierzchni ciernej klocków. Nawiercenia mają na celu zwiększenie wydajności chłodzenia, eliminacji poduszki odprowadzeniu gazów a także pomagają w oczyszczeniu klocków.

Konfigurator klocków i tarcz hamulcowych

Katalog tarcz i klocków hamulcowych

Tarcze Hamulcowe